چکیده فارسی: احتمالاً متداولترین عامل درونی مدرسه که به نظر میرسد روی جو مدارس اثرگذار باشد، خصوصیات و ویژگیهای شخصیتی مدیران است. گرچه اطلاع از درون انسانها و شخصیت آنان کار بس مشکلی است اما شناخت شخصیت یک روزنه بسیار گویا دارد و آن رفتارهای بارز افراد است. در این پژوهش به منظور بررسی ارتباط جو سازمانی مدارس با ویژگیهای شخصیتی مدیران از پرسشنامه شخصیت آیزنک در ابعاد چهار گانه (رونگرایی برونگرایی) و نوروتیک (ثبات هیجانی و روان رنجوری) و جهت سنجش جوّ مدارس از پرسشنامه جوّ سازمانی در ابعاد شش گانه (حمایتی، دستوری، تحدیدی، همکارانه، متعهدانه، غیر متعهدانه) استفاده شد. نمونه آماری مشتمل بر 52 نفر از مدیران و 152 نفر از دبیران مرد و زن دوره دبیرستان شهر اصفهان بودند که از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای از میان کلیه مدیران نواحی پنجگانه آموزش و پرورش اصفهان به منظور پاسخگویی به سؤالات جوّ سازمانی انتخاب شدند. یافتههای اصلی پژوهش نشان داد که رابطهای بین ویژگیهای شخصیتی مدیران در هر یک از ابعاد چهارگانه با جوّ سازمانی مدارس (باز/ بسته) وجود ندارد. همچنین بین ابعاد چهارگانه شخصیت با ابعاد جو سازمانی (حمایتی، دستوری، تحدیدی، متعهدانه، همکارانه) رابطهای مشاهده نشد. طبق نتایج به دست آمده بین بعد غیرمتعهدانه با ابعاد شخصیتی مدیران تفاوت وجود داشت. همچنین یافتهها حاکی از وجود رابطه بین ابعاد چهارگانه شخصیت با یکدیگر بود.
A Study of the Relationship Between Personality Characteristics of High School Administrators and Organizational Climate
English Abstract: Presumably the most common internal factor at school that affects organizational climate is principal’s personality and characteristics. Although it is difficult to know about the inside of people, there is a window on it which is called behavior. Accordingly, in this research to test relationships between organizational climate of school and personality characteristics of the administrators, the Eysenck questionnaire, covering personality aspects (introversion! extroversion) and neurotic characteristics (neuroticism! emotional stability) and Hoy’s organizational climate questionnaire in its six aspects (supportive, directive, restrictive, collegial, committed, disengaged) were used for assessing personality traits and the school climate. The statistical sample consisted of 52 male and female principals of Esfahan high schools selected form all principals of the five educational districts of Esfahan City through the classified random sampling. Three teachers from each school were also selected randomly to complete organizational climate questionnaire. Findings revealed that there is no relationship between the personality characteristics of principals and open/closed organizational climates. Also, no relationship was found between personality aspects and organizational climate; findings, however, showed a positive relation among four aspects of personality.