چکیده فارسی: هدف این مقاله بررسی و شناخت اصالت نفع و استخراج دلالتهای تربیتی و مضامین اخلاقی آن در آموزش و پرورش میباشد و روش تحقیق آن از نوع تحلیلی است. نظریه اخلاقی معطوف به نتیجه دارای دو نظریه جزئیتر به نام اصالت نفع و خودگرائی است. از یک طرف اصالت نفع بر خلاف خودگرایی برای سعادت دیگران اهمیت زیادی قائل است و از طرف دیگر بر خلاف نظریه اخلاقی غیرمعطوف به نتیجه بر افزایش میزان خوبی تأکید میکند. بر پایه اصالت نفع، اعمال و قوانین درست آنهائی هستند که خیر همگانی را افزایش میدهند و موجب افزایش سعادت و لذت میشوند. این مکتب مانند برخی مکاتب دیگر قائل به هدف غائی و نهائی برای انسان است. هدف مکتب اصالت نفع عبارت از دستیابی انسان به سعادت است و در این راستا رعایت برخی از اصول اخلاقی از جمله رعایت حقوق دیگران، نوعدوستی، ایثار و فداکاری، راستگوئی و درستکاری را مدنظر قرار میدهد. از اصول تربیتی اصالت نفع میتوان از اصل اجتماعی بودن انسان، اصل دموکراسی، اصل شمول تعلیم و تربیت و اصل تمرکززدائی نام برد. به علاوه، حس اجتماعی، احساس مسئولیت، رعایت حقوق دیگران، نوع دوستی، عدالت و مساوات، وفای به عهد، راستگوئی و درستکاری، ایثار و فداکاری و آزادی فردی را میتوان از جمله مضامین اصالت نفع در آموزش و پرورش به شمار آورد.
Utilitarianism and its Implications for Moral Education
English Abstract: The objective of this article was to investigate utilitarianism with respect to its implications for moral education. Utilitarianism is one of the two teleological theories, which, in contrast to egoism, puts great importance on people’s happiness, and which, despite deontology, lays great emphasis on common good. Based on utilitarianism, right rules and acts are those which promote highest common good and provide for the pleasure and happiness of the greatest number of individuals. This school, like certain others, believes in final goals for mankind. This goal involves human happiness whose realization requires the promotion of certain ethical dispositions such as considering other people’s rights, altruism, devotion, truthfulness, and righteousness in individuals. Utilitarianism implies a number of educational principles including the social nature of human- being, democracy, responsibility, justice, equality and individual freedom, whose promotion by the school may guarantee social happiness.