چکیده فارسی: به منظور بررسی رابطه سبک شناختی FD-I و راهبردهای یادگیری خود-نظم داده شده با عملکرد ریاضی پایه سوم، 280 نفر از دانشآموزان این پایه به روش نمونهگیری تصادفی از بین دانشآموزان دختر و پسر منطقه چایپاره در استان آذربایجان غربی انتخاب و به منظور ارزیابی سبک شناختی FD-I به آزمون گروهی اشکال نهفته (GEFT)، و به منظور ارزیابی میزان استفاده دانشآموزان از راهبردهای یادگیری به پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ) پاسخ دادند. نتایج نشان دادند که بین دانشآموزان دختر و پسر از نظر سبک شناختی FD-I تفاوت معنیدار وجود ندارد. ولی بین دختران و پسران قوی و ضعیف در ریاضی از نظر سبک شناختی FD-Iتفاوت معنی دار وجود دارد. همچنین بین راهبردهای یادگیری و پیشرفت در درس ریاضی رابطه معنیدار وجود دارد و از بین مؤلفههای راهبردهای یادگیری (شامل راهبردهای شناختی سطح پایین، سطح بالا، و خود نظمدهی)، خود- نظمدهی بیشترین رابطه را با پیشرت در درس ریاضی دارد. از سوی دیگر، در تحلیل رگرسیون سبک شناختی FD-I و راهبردهای یادگیری روی عملکرد ریاضی مشاهده گردید که سبک شناختی FD-I نسبت به راهبردهای یادگیری، مقدار بیشتری از واریانس درس ریاضی را تعیین میکند.
An Investigation into the Relationship between The Cognitive Styles of Field-dependent! Field-Independent and Self- regulated Learning with Mathematics Performance of Junior High-school 3rd Grade Students
English Abstract: For the purpose of computing the relationship between field-dependent and field- independent cognitive style with self-regulated learning and mathematics performance of third grade students of junior high-schools in Chipare region mt, WestAzarbayjan Province, 280 students were selected with simple random samling method. To collect data, Group Embeded Figures Test (GEFT) and Motivational Strategies of Learning Questionnaire (MSLQ) were used as instruments. The results showed that there is not any difference between male and female students in terms of cognitive style, but between strong and weak students in• mathematics performance there is a significant difference. Regression analysis of cognitive styles and learning strategies on math performance showed that cognitive style (FD-I) in comparison with learning strategies, accounts for a larger portion of the variance of mathematical achievement in students.