چکیده فارسی: در این پژوهش به بررسی تأثیر آموزش ابراز وجود بر ابراز وجود، عزت نفس، بهداشت روانی و اضطراب اجتماعی در دانشآموزان پسر مضطرب اجتماعی سال اول دبیرستان پرداخته شده است. جامعه آماری دانشآموزان پسر مضطرب اجتماعی سال اول دبیرستانهای اهواز میباشند. از بین 400 نفر نمونه اولیه 90 دانشآموز مضطرب اجتماعی انتخاب و به طور تصادفی به سه گروه آزمایشی، دارونما و گواه گمارده شدند. ابزارهای مورد استفاده عبارتند از: مقیاس خودگزارشی مداد-کاغذی ابراز وجود برای نوجوانان، مقیاس عزت نفس کوپر اسمیت، مقیاس اضطراب اجتماعی و فهرست تجدید نظر شده علایم روانی (SCL 90-R). طرح پژوهشی طرح پیش آزمون- پس آزمون با دو گروه کنترل میباشد. نتایج تحلیل فرضیهها با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس نشان داد که آموزش ابراز وجود باعث افزایش ابراز وجود، عزت نفس و بهداشت روانی و کاهش اضطراب اجتماعی میشود. این تأثیر فقط در گروه آزمایشی مشاهده شد و دو گروه دیگر تفاوت معنی داری در پیش آزمون و پس آزمون نداشتند. نتایج این پژوهش مؤثر بودن آموزش ابراز وجود را در افزایش جسارتورزی، عزت نفس و بهداشت روانی و کاهش اضطراب اجتماعی نشان میدهد.
The Effects of Assertive Training on Self-Esteem, Social Anxiety and Mental Health in Socially Anxious High School Students in Ahvaz
English Abstract: This study examined the effects of assertive training on self-esteem, mental health, assertiveness, and social anxiety of anxious high school boys in Abvaz. The original sample was 400 students who were randomly selected from Abvaz high schools. From this group, 90 students were diagnosed as anxious and were randomly assigned to the following three groups: experimental, placebo, and control. The scales used for this study were Assertiveness Scale for Adolescents, Coopersmith Self-esteem, Social Anxiety Scale, and SCL-90. The design was a pre-post test with control groups. Both experimental and control groups were pre- and post-tested. but only the experimental group received the treatment. The results showed that teaching assertiveness increased self-esteem, mental health and assertion, and decreased social anxiety.