نویسندگان:
سید بیوک محمدی1 ، شهناز کهن2 ، مینا صحرایی اردکانی3 ، زهرا دهنوی4 ، مهشید عبدی شهشهان5 .1پژوهشگاه علوم انسانی
2گروه مامایی و بهداشت باروری، مرکز تحقیقات علوم باروری و سلامت جنسی، دانشگاه علو م پزشکی اصفهان، اصفهان، ایرا ن
3کارشناس ارشد آموزش جامعه نگر، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
4دانشجوی دکترای بهداشت باروری، گروه مامایی و بهداشت باروری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایرا ن
5گروه مامایی و بهداشت باروری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایرا ن
چکیده فارسی: مقدمه: خانواده یکی از نهادهای مهم اجتماعی بوده و فرزندآوری یکی از کارکردهای مهم آن است. تصمیم گیری زوجین تک فرزنددرباره ادامه فرزند آوری، به نگرش آنها درباره پی امدهای داشتن فرزند دی گر و هنجارهای درک شده در این باره بستگی دارد.هدف: مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر تئو ری رفتار برنامه ریزی شده بر ارزش فرزند در زوجین تک فرزند انجام شد.مواد و روش ها: این مطالعه مداخله ای به صورت کارآزمایی در عرصه در مدارس ابتدایی وابسته به آموزش و پرورش شهر گلپایگاندر سال ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ بر روی ۷۰ زوج (۳۵ زوج گروه کنترل و ۳۵ زوج گروه مداخله) انجام شد. برای نمونه گیری هر گروه، ۴مدرسه بطور تصادفی اختصاص داده شدند. گروه مداخله بصورت هفتگی و در ۴ جلسه ۲ ساعته حضوری، درباره فرزند آوری برنامهریزی شده آموزش دیدند. پرسشنامه ی ارزش فرزند، قبل، بلافاصله و سه ماه بعد از مداخله توسط تمامی شرکت کنندگان مطالعهتکمیل شد. اطلاعات با نرم افزار spss و آزمونهای آماری مورد بررسی قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان دادکه دو گروه مداخله وکنترل در ابتدای مطالعه از نظر ویژگیهای فردی و باروری همگن بودند. همچنینگروه مداخله در انتهای مطالعه نسبت به ابتدای مطالعه، تغییرات درون گروهی در نمره کلی ارزش فرزند (۰۰۱ / ۰ = P) و ابعاد منافعاحساسی (۰۰۸ / ۰ = P)، تقویت و توسعه ی خود (۰۰۲ / ۰ = P) و منافع اقتصادی (۰۰۷ / ۰ = P) معناداری نشان داد اما در گروه کنترل اینتغییرات معنادار نبود. دو گروه مداخله و کنترل از نظر نمره ی کلی پرسشنامه ارزش فرزند بلافاصله بعد از مداخله (۰۱ / ۰ = P) و سهماه بعد از مداخله (۰۰۴ / ۰ = P) تفاوت معناداری داشتند همچنین ا بعاد هزینه ی احساسی بلافاصله بعد از مداخله (۰۴ / ۰ = P)، محدودیت هاو هزینه های فرصت از دست رفته سه ماه بعد از مداخله (۰۱ / ۰ = P) معنادار بود.نتیجه گیری: نتایج به دست آمده از این مطالعه نشان داد آموزش فرزندآوری مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده میتواند سبببهبود ارزش فرزند شود.