چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی الگوی جاری کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در مدارس استثنایی است. این پژوهش با رویکرد کیفی و با روش داده بنیاد انجام گرفت. جامعهی آماری شامل کلیه کارگزاران دخیل در کاربرد فاوا در مدارس استثنایی هستند که از طریق نمونهگیری هدفمند از نوع ملاک محور انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبهی نیمهساختاریافته با پانزده نفر از معلمان مدارس استثنایی، پنج نفر از مدیران مدارس و سه نفر از مدیران میانی اداره آموزش و پرورش استثنایی شهر مشهد است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. برای تأمین روایی و پایایی از معیارهای لینکن و کوبا استفاده شد. نتایج پژوهش نشاندهندهی بیست و شش مفهوم محوری است که در قالب مدل پارادیمی شامل بی برنامگی و نگاه غیرتخصصی به کاربرد فاوا در مدارس استثنایی به عنوان مقولهی محوری و شرایط علی (ضعف مهارتی، ضعف نگرشی، چالشهای مالی و زیرساختی)، عوامل زمینهای (عوامل مدیریتی مدارس استثنایی و عوامل محیطی – زمینهای)، شرایط مداخلهای تسهیلگر(آموزش و توسعه حرفهای معلمان، نیازسنجی، حمایت و پشتیبانی)، شرایط مداخلهگر محدودکننده(چالشهای سازمانی، محیطی، دخالتهای سیاسی و موانع فردی و اجرایی)، راهبردها (تجدید رویکرد برنامهریزی درسی، طراحی برنامه استراتژیک در زمینه کاربرد فاوا، ارشادگری و کیفیت گرایی) و پیامد (کاهش کارایی و اثربخشی) سازمان یافت.
Current Patterns of Information and Communication Technology (ICT) Use in Exceptional Schools: A Grounded Data Theory Approach
English Abstract: The purpose of this research is to investigate the current pattern of using information and communication technology (ICT) in exceptional schools. This research was conducted with a qualitative approach and a data-based method. The statistical population includes all agents involved in the use of Fava in exceptional schools, who were selected through purposeful criterion-based sampling. The data is obtained through semi-structured interviews with fifteen teachers of special schools, five school principals and three middle managers of Mashhad Special Education Department. In order to analyze the data, open, axial and selective coding method was used. Lincoln and Cuban criteria were used to ensure validity and reliability. The results of the research show twenty-six key concepts that, in the form of a paradigm model, include lack of planning and a non-specialist view of the use of FAVA in exceptional schools as a central category and causal conditions (skill weakness, attitude weakness, financial and infrastructural challenges) ), contextual factors (management factors of exceptional schools and environmental-contextual factors), facilitating intervention conditions (training and professional development of teachers, needs assessment, support), restrictive intervention conditions ( Organizational and environmental challenges, political interference and individual and executive obstacles), strategies (renewing the approach to curriculum planning, designing a strategic plan in the field of FAVA application, guidance and quality orientation) and consequences (decrease in efficiency and effectiveness) of the organization. .
Keywords: Information and Communication Technology , Fawa , Maghmadares Exe , Foundation Data Theory .