چکیده فارسی: پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطهی صفات منشی با رفتارهای آسیبزای تحصیلی و رفتارهای مدنی تحصیلی با واسطهگری ادراک جو اخلاقی مدرسه انجام شد. به این منظور 671 دانشآموز دوره متوسطه اول و دوم شهر شیراز (293 پسر و 378 دختر) با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. در این پژوهش برای جمعآوری اطلاعات از مقیاسهای جو اخلاقی مدرسه شولت و همکاران (2002)، صفات منشی خرمائی و قائمی (1396)، رفتارهای مدنی تحصیلی گلپرور (1389) و رفتارهای آسیبزای تحصیلی کشکولی (1395) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری در نرم افزارAMOS21 استفاده شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که مدل با دادههای پژوهش برازش مناسبی دارد. این نتایج رابطه معنی دار صفات منشی با رفتارهای آسیبزای تحصیلی و رفتارهای مدنی تحصیلی و جو اخلاقی مدرسه با رفتارهای آسیبزای تحصیلی و رفتارهای مدنی تحصیلی را مورد تایید قرار داد. همچنین، نقش واسطه گری جو اخلاقی مدرسه در رابطه بین صفات منشی و رفتارهای آسیبزای تحصیلی و همچنین رفتارهای مدنی تحصیلی نیز مورد تایید قرار گرفت. در مجموع، نتایج این تحقیق نشان میدهد که صفات منشی با اثرگذاری بر درک جو اخلاقی مدرسه میتواند منجر به کاهش رفتارهای آسیبزای تحصیلی و افزایش رفتارهای مدنی تحصیلی شود.
explanation of moral academic behaviors: The role of character trait and ethical climate school
English Abstract: This study aimed to investigate the causal relationship between character trait, destructive academic behaviors and citizenship academic behaviors with the mediation of perception ethical climate school. For this purpose, 671 (293 boys and 378girls) high school students of Shiraz were selected through multistage cluster sampling method. Three questionnaires were used to collect data, ethical climate school scale of shult et al. (2002), character trait scale of khormaei and ghaemi (2018), citizenship academic behaviors scale of golparvar (2011) and destructive academic behaviors scale of kashkoli (2017). Data was analyzed via path analysis using structural equation modeling. The findings corroborated the good fitness of the model with the research data. These results confirmed the significant relationship between character trait and destructive academic behaviors and citizenship academic behaviors, and ethical climate school with destructive academic behaviors and citizenship academic behaviors. also, the role of mediating the ethical climate school in the relationship between character trait and destructive academic behaviors as well as citizenship academic behaviors was also confirmed. In sum, the results of this study show that character trait by affecting perception ethical climate school can lead to discrease destructive academic behaviors and increase citizenship academic behaviors.
Keywords: character trait , Ethical climate school , Destructive academic behaviors , citizenship academic behaviors. .