نویسندگان:
گودرز شاهمرادی1 .1دانشجوی دکتری کارآفرینی، دانشکدۀ کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده فارسی: این پژوهش باهدف تحلیل میزان تأثیرگذاری بازی در مشارکتپذیری کودکان تدوین گردیده است. روش تحقیق در پژوهش حاضر کاربردی و پیمایشی است. در این راستا بهمنظور گردآوری دادهها از مشاهدات میدانی، پرسشنامه، بازدید از سایت استفاده میشود. روش نمونهگیری بهصورت تصادفی با استفاده از فرمول کوکران و تکمیل پرسشنامه توسط 92 نفر از کودکانی که در بازهی سنی 12-7 سال میباشند تکمیل گردیده است. تحلیل دادهها برای ارزیابی تأثیر بازیهای نمادی،آموزشی و جمعی و مشارکت کودکان در ادراک کودکان در محله سجاد مشهد، استان خراسان رضوی با استفاده از روش ترکیبی با استفاده از دو نوع دادههای کمی و کیفی با رویکرد متوالی صورت گرفته است. در تحلیل دادهها برای ارزیابی تأثیر نقش بازی در مشارکت پس از جمعآوری دادهها، اطلاعات حاصل با روشهای آماری تحلیل واریانس یکسویه (آنوا) ، آزمون فرضیات کلموگروف-اسمیرنف و سطح معناداری شاخصها با استفاده از همبستگی اسپیرمن تحلیل گردیده است. بهمنظور بررسی پایایی از آلفای کرونباخ استفادهشده است که ضریب 0.924 نشاندهنده پایایی است. در تحلیل دادههای کیفی به بررسی نقاشیهای کودکان پرداختهشده است. نتایج حاصل از پژوهش حکایت از آن دارد که استفاده از بسترهای مناسب برای بازی کودکان تأثیر به سزایی در مشارکت کودکان دارد. تفاوت در گروههای سنی کودکان باعث تفاوت در میزان اهمیت آنها به کیفیتهای محیطی میشود. گروه سنی 9-7 سال به بازیهای نقاشی و تاببازی علاقهمند هستند و به تسهیلات و تجهیزات، حس مکان و مشارکت اهمیت میدهند، این در حالی است که گروه سنی 12-10 سال نقاشی، آواز خواندن و توپبازی برای آنها بیشتر موردتوجه است و آنها به هویت و تنوع در فضاهای شهری توجه دارند
Analysis of the Impact of Role Playing on Child Participation in Urban Space
English Abstract: This study was developed to analyze the effectiveness of play in children's participation. The research method in the present study is applied and survey. In this regard, in order to collect data, field observations, questionnaires, and site visits are used. The sampling method was randomly completed using Cochran's formula and a questionnaire was completed by 92 children aged 7-12 years. Data analysis was performed to evaluate the effect of symbolic, educational and collective games and children's participation in children's perception in Sajjad neighborhood of Mashhad, Khorasan Razavi province using a combined method using two types of quantitative and qualitative data with a sequential approach. In data analysis to evaluate the effect of role play in participation after data collection, the data were analyzed by one-way analysis of variance (ANOVA), Kolmogorov-Smirnov hypothesis test and the significance level of the indicators using Spearman correlation. Cronbach's alpha was used to evaluate the reliability, which indicates a reliability coefficient of 0.924. In the analysis of qualitative data, children's drawings have been examined. The results of the study indicate that the use of appropriate contexts for children's play has a significant impact on children's participation. Differences in children's age groups make a difference in how important they are to environmental qualities. The age group of 7-9 years old is interested in painting and playing games and pays attention to facilities and equipment, sense of place and participation, while the age group of 10-12 years old is more interested in painting, singing and playing ball, and they They pay attention to identity and diversity in urban spaces
Keywords: child , participation , : Perception , Play , Sajjad Neighborhood .