نویسندگان:
فاطمه بازگیر1 .1کارشناسی ارشد، گروه جامعهشناسی، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.
چکیده فارسی: هدف این پژوهش شناسایی رابطه هوش اخلاقی و حمایت اجتماعی با مسئولیتپذیری اجتماعی دختران دوره اول متوسطه شهر کرج میباشد. این پژوهش با توجه به هدف خود از نوع مطالعات کاربردی و برحسب روش و گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی بوده و جامعه آماری این پژوهش دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه، مدارس دولتی منطقه یک شهر کرج در سال تحصیلی 97-98 است. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شد که تعداد 269 نفر برآورد گردید. بهمنظور جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه مسئولیتپذیری اجتماعی وزارت آموزش و پرورش کانادا (2015)، هوش اخلاقی لنیک و کیل (2005) و حمایت اجتماعی واکس و همکاران (1986) استفاده شد. به منظور توصیف و تحلیل دادههای گردآوری شده از آمار توصیفی؛ فراوانی، درصدها، میانگین و انحراف معیار و استنباطی؛ آزمون همبستگی پیرسون، ضریب رگرسیون گام به گام و به منظور تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS25 استفاده گردید. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین دو متغیر هوش اخلاقی و حمایت اجتماعی با مسئولیتپذیری اجتماعی دانشآموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (0.01˂p). همچنین، نتایج نشان داد بین مؤلفههای هوش اخلاقی (درستکاری، دلسوزی و بخشش) با مسئولیتپذیری اجتماعی دانشآموزان رابطه مثبت و معنادرای وجود دارد (0.01˂p). علاوه بر این، نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین مؤلفههای حمایت اجتماعی (حمایت خانواده، دوستان و آشنایان) با مسئولیتپذیری اجتماعی دانشآموزان نیز رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (0.01˂p). با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت با تقویت و بهبود دو متغیر هوش اخلاقی و حمایت اجتماعی میتوان در جهت بهبود و تقویت مسئولیتپذیری اجتماعی گام برداشت.
English Abstract: The purpose of this study is to investigate the relationship between moral intelligence and social support with social responsibility of first grade girls in Karaj. The purpose of this research is applied studies and The research method was descriptive-correlational. The population of this study was public first grade high school students in Karaj 1 district in the academic year 98-97. Sampling method was Simple random sampling. In order to collect data from three questionnaires; Canadian Ministry of Education social responsibility (2015), Lennik & Kiel's Moral Intelligence (2005) And social support by Wax et al. (1986). Descriptive and inferential statistics (Pearson correlation test) were used to describe and analyze the data and SPSS 25 software was used for data analysis. The results of Pearson correlation test showed a significant positive correlation between the two variables of moral intelligence and social support with social responsibility of students (p˂0.01). The results also showed that there is a positive and significant relationship between the components of moral intelligence (honesty, compassion, and forgiveness) with social responsibility of students (p˂0.01). In addition, the results of the present study showed that there is a positive significant relationship between the components of social support (family support, friends and acquaintances) and students' social responsibility (p˂0.01). According to the findings of the study, it can be concluded that by strengthening and improving the two variables of moral intelligence and social support, it can be effective in improving and enhancing social responsibility.
Keywords: moral intelligence , Social Support , Social Responsibility .