نویسندگان:
ماریا فرح زاده1 .1دانشجوی دکتری، گروه علوم سیاسی، دانشکدۀ علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسالمی شهرضا، شهرضا، ایران.
چکیده فارسی: هدف این پژوهش آسیب شناسی آموزش و نهادینه سازی مفهوم حجاب و عفاف در دوره دوم ابتدایی است، که از نظر هدف کاربردی است . روش:روش این پژوهش کیفی می باشد و با استفاده از راهبرد مبتنی بر نظریه داده بنیان انجام پذیرفته است. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبه نیمه ساختاریافته بوده و به منظور گردآوری اطلاعات، با روش نمونهگیری هدفمند و بکار گیری معیار اشباع نظری با 39 نفر از ﻣﻌﻠﻤﺎن دوره اﺑﺘﺪاﻳﻲ شهر تهران، کارشناسان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺸﺎرﻛﺖﻛﻨﻨﺪﮔﺎن اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ مصاحبه انجام شد. برای بدست آوردن اعتبار و روایی داده ها از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان غیر شرکت کننده در پژوهش استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها در سه مرحله کد گذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام گرفت. نتایج پژوهش حاضر، نشان دهندهی استخراج بالغ بر 298 کد باز از مصاحبهها و نیز احصاء 50 کد محوری و 7 کد انتخابی است. یافته ها:نتایج نشان دهنده آسیب های آموزشی-درسی، عرفی-اجتماعی، پرورشی- تربیتی، روانی-عاطفی، حاکمیتی-قانونی، فرهنگی-هویتی و فلسفی - اعتقادی می باشد که لازم است مورد توجه سیاستگذاران این حوزه قرار گیرد. نتیجه گیری : لازمه مواجهه با آسیب ها توجه به آسیب ها و راهکارهای احصاء شده است .
Pathology of teaching methods of religious concepts with emphasis on the concept of hijab and chastity in schools
English Abstract: objective : The purpose of this research is the pathology of teaching and institutionalizing the concept of hijab and chastity in the second grade of elementary school, which is practical in terms of purpose. Method: The method of this research is qualitative and it has been carried out using a strategy based on data-based theory. The data collection tool is a semi-structured interview, and in order to collect information, an interview was conducted with 39 elementary school teachers in Tehran, experts of the Educational Research and Planning Organization, as the participants of this research, with the purposeful sampling method and using the theoretical saturation criterion. In order to obtain the reliability and validity of the data, two methods of review of participants and review of non-participating experts were used in the research. Data analysis was done in three stages: open coding, central coding and selective coding. The results of the current research show the extraction of more than 298 open codes from the interviews, as well as the statistics of 50 core codes and 7 selective codes. Findings: The results show educational-curriculum, customary-social, educational-educational, psychological-emotional, governance-legal, cultural-identity and philosophical-belief harms that need to be taken into consideration by policy makers in this field.