چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مهارت حل مسئله بر رابطه معلم – شاگرد و رضایت از زندگی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل همۀ دانشآموزان دختر پایه ششم مقطع ابتدایی شهرستان رباطکریم بود. حجم نمونه پژوهش شامل 60 نفر (30 نفر گروه آزمایش و 30 نفر گروه کنترل) بود که بهصورت در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش علاوه بر برگه حاوی اطلاعات جمعیتشناختی شامل دو پرسشنامه بود که عبارتاند از: پرسشنامه رابطه معلم – شاگرد موری و زیواچ (2011) و پرسشنامه رضایت از زندگی در دانشآموزان هیوبنر (2001). نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس بیانگر این بود که آموزش حل مسئله بر رضایت از خانواده، رضایت از مدرسه و رضایت از خود گروه آزمایش تأثیری معنادار دارد (0/05> p) ولی بر رضایت از محل و رضایت از دوستان تأثیر معنادار ندارد (0/05p). نتیجه این پژوهش بیانگر این بود که دستاندرکاران آموزش و پرورش، بهویژه وزارت آموزش و پرورش زمینههای لازم را برای آموزشهای حل مسئله به دانشآموزان فراهم آورند. همچنین مشاوران و مربیان تربیتی باید از آموزشهای حل مسئله برای بهبود دانشآموزانی که دچار مشکلاتی مانند تعارض با معلم و عدم رضایتمندی اند، بهره بگیرند.
The Impact of Problem Solving Skills Training on Teacher-Student Relationship and Life Satisfaction of Sixth Grade Female Students in Robat Karim
English Abstract: This study was carried out to investigate the impact of problem solving skills training on teacher-student relationship and life satisfaction. This quasi-experimental research had a pretest-posttest control group design. The statistical population of the study comprised all sixth grade female students in Robat Karim in 2019-2020 academic year. Convenience sampling method was used and 60 subjects were chosen and randomly assigned to experimental and control groups (30 subjects each group). In addition to a demographic information sheet, two questionnaires were utilized: The Inventory of Teacher-Student Relationships (Murray & Zvoch, 2011) and Multidimensional Students’ Life Satisfaction Scale (Huebner, 2001). Results of analysis of covariance showed that problem solving skills training had a significant effect on satisfaction with the relationship with family members, satisfaction with school life, and self-satisfaction in the experimental group (p<0.05); however, there was no significant effect on satisfaction with the immediate community and people in the respondents’ neighborhood and adolescents’ satisfaction with their peers (p>0.05). The results also revealed that problem-solving skills training led to improvement of all the three dimensions of teacher-student relationship (communication, support and alienation) in the experimental group (p<0.05). Educational counselors and educators apparently need to use problem-solving skills training to help students with problems such as conflict with teachers and dissatisfaction.
Keywords: female students , problem solving skills , teacher-student relationship , life satisfaction .