نویسندگان:
مرتضی اکبری1 .1دانشیار گروه کارآفرینی فناورانه، دانشکدۀ کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده فارسی: هدف: هدفاینپژوهشپیشبینیسرسختیروانشناختیبراساسجهتگیریمذهبیبامیانجیگریسبکهایهویتدردانشآموزانبود. روش: روش پژوهش همبستگی و از نوع تحلیل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر کاشان (8100 نفر) در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. برایتعیینحجمنمونهازملاکهایمربوطبهروشآماریمعادلاتساختاریاستفادهشد. حجم نمونه در این پژوهش به تعداد 500 نفر با استفاده از روش نمونهگیری مرحلهای خوشهای تعیین شد. ابزارگردآوری اطلاعات سه پرسشنامه، مقیاس سرسختی(Kobasa,1979)، مقیاس سبک هویت( Berzonesky,1992) و پرسشنامه جهتگیری مذهبی) Alport& Ross 1967)بود. دادهها بهروشمدلیابیمعادلات ساختاری و بااستفاده از نرم افزار لیزرل ۸.۸ و26 spss. تجزیه وتحلیل گردید یافتهها: بر اساس نتایج جهتگیری بیرونی با (01/0 > p)، جهتگیری درونی با (05/0 > p ) بهصورت مستقیم سرسختی روانشناختی را پیشبینی کردند. جهتگیری درونی با (01/0 > p) با میانجیگری سبکهای هویت سرسختی روانشناختی را پیشبینی کرد. سبک هویتی اطلاعاتی با (05/0 > β)، سبک هویتی هنجاری با (05/0 > p) بهصورت مستقیم سرسختی روانشناختی را پیشبینی کردند. جهتگیری بیرونی با (01/0 > p)، جهتگیری درونی با (01/0 > p) بهصورت مستقیم سبک هویتی اطلاعاتی، جهتگیری درونی با (01/0 > p) بهصورت مستقیم سبک هویتی هنجاری را پیشبینی کردند. نتیجهگیری: بر اساس نتایج سرسختی روانشناختی را براساس جهتگیری مذهبی با میانجیگری سبک هویت را میتوان پیشبینی کرد. ازاینرو، درنظرگرفتن این دو متغیر در برنامههای آموزشی دانشآموزان توصیه میشود.
The Structural Relationship between Religious Orientation and Psychological Hardiness through the Mediating Role of Identity Style in Senior High School Students
English Abstract: Objective: This study aimed at predicting psychological hardiness based on religious orientation through the mediating role of students’ identity styles. Method: The method of the study was correlational and of structural equation analysis type. The statistical population of the study included all the senior high school students of Kashan city (8100 people) in the academic year of 2021-2022. To determine the sample size, the criteria involved in the statistical method of structural equations were used. The sample size in this study was 500 people selected using cluster multistage sampling method. The data-collecting tool included three questionnaires: Hardiness Scale (Kobasa, 1990), Identity Style Inventory (Berzonsky, 1992) and Religious Orientation Questionnaire (Allport, 1950). The data were analyzed by structural equation modeling and using LISREL 8.8 and SPSS 26 software. Findings: According to the findings of this study, external orientation (p < 0.01), internal orientation (p < 0.05) directly predicted psychological hardiness. Internal orientation predicted psychological hardiness through the mediating role of identity styles (p < 0.01). Informational identity style (β<0.05), and normative identity style (p<0.05) directly predicted psychological hardiness. External orientation (p < 0.01), and internal orientation (p < 0.01) directly predicted informational identity style. Internal orientation (p < 0.01) directly predicted normative identity style. Conclusion: According to these findings, psychological hardiness can be predicted based on religious orientation through the mediating role of identity style. Therefore, it is recommended to consider these two variables in students’ educational programs.
Keywords: students , psychological hardiness , religious orientation , identity style .