نویسندگان:
شراره مهدی زاده1 .1گروه جامعهشناسی، دانشکدۀ علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.
چکیده فارسی: هدف : گام نخستین در بهبودبخشی به وضعیت نامطلوب و نابسامان یک جامعه، تغییر در سیستم آموزش و پرورش آن جامعه و تحول در اساس آن سیستم یعنی انسان است. بدین منظور پژوهش حاضر به استنتاج اصول تغییرات درونی مطلوب در ساحات درونی شخصیت افراد (باورها، احساسات و خواسته ها) پرداخته است تا افراد بتوانند با دریافت این آموزش ها و قرار دادن آنها به عنوان راهنمای عمل خویش، وضعیت مطلوبی در سطح فردی و اجتماعی فراهم آورند. روش: این پژوهش با بکارگیری صورت بازسازیشدهی الگوی استنتاج عملی فرانکنا انجام شد. جامعه مورد تحلیل، منابع اصیل اسلامی یعنی قرآن کریم به همراه تفاسیر (نور و المیزان) بود که پس از متن خوانی و فیش برداری اطلاعات مورد نظر هدفمندانه گردآوری شدند. یافته ها: مطابق یافته های حاصله، برپایه قرآن کریم انسان به عنوان موجودی آزاد و مختار قادر است با انتخاب آگاهانه و مشتاقانه مسیر تغییر خود در جهت مطلوب را فراهم آورد و به قرب الی الله (هدف غایی) نائل آید. نتایج: اصول مستخرج عبارتند از: باور به وجود خدای آگاه، اعتقاد به معاد، تغییر تدریجی و گام به گام، عاملیت معیارمند، آزادی، تکریم شخصیت انسان، مسئولیت پذیری، توجه جدی و فعالانه به فطرت، عبرت گیری، زمینه سازی برای تغییر و رشد مطلوب، بکارگیری ابزار معرفت
Conceptual model of desirable internal change based on the Holy Quran: inference of educational principles Abstract
English Abstract: Objective: The first step in repairing an unfavorable situation of a society is to change both the education system and its basis, namely human beings. Therefore, For this aim, the present study to infer the Educational principles of desirable internal changes in the inner aspects of personality(such as beliefs, desires, and emotions) so that people can receive these trainings and use them as a practical guide in order to make a desirable situation at both an individual level and a social level. Method: This study was performed through the inferential method with Frankenna reconstructed model. The study population consisted of the authentic sources of Islam, including the Holy Quran and “Noor” and “Al Mizan” interpretations. The data were collected after reading the texts and taking notes. Finding: The results demonstrated that based on the Holy Quran, mankind as a free and independent personality is able to consciously and eagerly choose the path of change in the desired direction and attain God's Nearness that is the ultimate objective or goal destined for human beings. Conclusion: the educational principles are: Belief in the Existence of a Consious God, Belief in the Resourrection, Gradual and Step-by-Step Change, Standardized agency, liberty, , Honoring Human Personality, responsibility, Pay Serious and Active Attention to Nature, :, Grounding for Desired Change and Grouth, using the tools of knowledge.
Keywords: change , Inferential analysis , educational principles , desirable internal change. .