نویسندگان:
مجید علوی منش1 .1گروه مدیریت، دانشکدۀ مدیریت، اقتصاد و علوم اداری، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران.
چکیده فارسی: چکیده هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش هوش معنوی مبتنی بر آموزههای تربیت اسلامی بر آخرت نگری و جهت گیری مذهبی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کرمان انجام شد. روش: روش تحقیق نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پس آزمون گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل تمام دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کرمان در نیمسال اول تحصیلی 1400-1401 به تعداد 1830 نفر بود. 50 نفر به روش نمونه گیری در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب و در دو گروه آزمایش (25 نفر) و کنترل (25 نفر) تقسیم شدند. گروه آزمایش تحت آموزش هوش معنوی مبتنی بر آموزههای تربیت اسلامی در 8 جلسه 90 دقیقهای قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامههای آخرت نگری ابراهیمی و بهرامی (1390) جهت گیری مذهبی بهرامی (1380) بود. تجزیه و تحلیل دادهها با روش آمار توصیفی، تحلیل کوواریانس و توسط نرمافزار SPSS-22 انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد آموزش هوش معنوی مبتنی بر آموزه های تربیت اسلامی به طور معناداری موجب افزایش آخرت نگری و جهت گیری مذهبی دانشجویان شد (001/0> P). میزان این تاثیر براساس مقدار اندازه اثر بر آخرت نگری 58/0 و بر جهتگیری مذهبی 46/0 بود. نتیجه گیری: بر این اســاس میتوان پیشــنهاد کرد که در دانشگاهها طرحی برای آشنایی اساتید و دانشجویان با محتوای هوش معنوی مبتنی بر آموزههای اسلامی در نظر گرفته شود تا موضوع تعلیم و تربیت اسلامی در آنان درونی شود.
Investigating the effectiveness of teaching spiritual intelligence based on Islamic education teachings on the afterlife and religious orientation of students
English Abstract: Objective: This research aimed at investigating the effectiveness of teaching spiritual intelligence based on teachings of Islamic education on the afterlife belief and religious orientation of students in Farhangian University of Kerman. Method: The research method was semi-experimental with a pre-test/post-test design of the control group. The research population included all students of Farhangian University of Kerman in the first semester of 2022 academic year, consisting of 1830 subjects. Fifty people were selected as a sample using available sampling method and were divided into two experimental (25 subjects) and control (25 subjects) groups. The experimental group was trained in spiritual intelligence based on the teachings of Islamic education in 8 sessions of 90 minutes, and the control group did not receive any intervention. The data collection tools were Ebrahimi and Bahrami eschatological questionnaire (2011) and Bahrami religious orientation (2008). Data analysis was done using descriptive statistics, analysis of covariance, and SPSS-22 software.Findings: The results showed that teaching spiritual intelligence based on Islamic education teachings significantly increased the afterlife belief and religious orientation of students (P<0.001). The amount of this effect based on the effect size was 0.58 on the afterlife belief and 0.46 on religious orientation. Conclusion: Based on this study, we may suggest that a plan should be considered in universities to familiarize professors and students with the content of spiritual intelligence based on Islamic teachings, so that the Islamic education and training are internalized in them.
Keywords: religious , spiritual intelligence , Islamic education and training , afterlife belief .