نویسندگان:
عثمان هدایت1 .1گروه جامعهشناسی، دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
چکیده فارسی: هدف: پژوهش حاضر با هدف بازنمایی تجربه زیسته مادران در مهیاسازی فرزندان دختر برای انجام تکالیف عبادی صورت گرفته است. روش: روش تحقیق، پدیدارشناسی است. جامعه آماری، مادرانِ دختران نوجوان شهر قم میباشند، که از میان ایشان براساس روش نمونه گیری هدفمند، سیزده نفر به عنوان گروه نمونه انتخاب، و برای گردآوری اطلاعات از ایشان از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته و برای تحلیل یافتهها از روش کلایزی استفاده شده است. یافته ها: پس از تحلیل و تنظیم نتایج، مولفه های مربوط به مهیاسازی دختران برای انجام تکالیف عبادی، در قالب 7 مضمون اصلی و 20 مضمون فرعی مورد اشاره و تبیین قرار گرفته است که مضامین اصلی عبارتند از: بهرهجویی از فضاها و مراسمات مذهبی، بهرهگیری از سرگرمیها و ابزارهای کودکانه، استفاده از مشوقها، الگودهی و مراقبت بر الگوها، مشارکت طلبی و تکلیف سپاری ، تعلیم و تمرین، نظارت و اصلاح. نتیجه گیری: براساس نتایج پژوهش حاضر، پیشنهاد میشود مادران، سنین کودکی فرزندانشان را دریابند و تربیت عبادی دختران خویش را به تعویق نیندازند و برای تحقق این مهم، از راهکارهای تجربه شده بهره گیرند تا بعد از سن تکلیف، فرزندانشان با سهولت و تعهد بیشتری، پیگیر انجام وظایف عبادی خویش گردند.
Representing the Lived Experience of Mothers in Preparing their Daughters to Perform their Religious Duties
English Abstract: Objective: The present study aims at collecting and explaining the lived experience of mothers who consider themselves successful in devotional education of girls. Method: To conduct this study, phenomenological method has been used. The statistical population consisted of the mothers of adolescent girls in Qom, among whom thirteen subjects were selected as the sample group through purposive sampling method. Semi-structured interviews were used to collect information and Colaizzi method was used to analyze the findings. Findings: After analyzing and adjusting the results, the components related to preparing girls for religious duties have been mentioned and explained in the form of 7 main themes and 20 sub-themes. The main themes are using religious spaces and ceremonies, using childish entertainment and tools, using incentives, role modeling, seeking participation and accountability, training and practice, supervision and correction. Conclusion: Based on the results of the present study, it is suggested that mothers pay heed to the childhood period of their children, not delaying the religious upbringing of their children. To accomplish this important task, they must take advantage of experienced methods, so that at older ages, their children follow up religious duties with more ease and commitment.
Keywords: Lived experience. mothers , Religious duties , Preparing daughters .