نویسندگان:
عبدالحمید دهانی1 .1گروه علوم اجتماعی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.
چکیده فارسی: هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی جایگاه مؤلفه های سلامت معنوی در کتابهای درسی هدیه های آسمانی دوره ابتدایی انجام شده است. روش: روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا است. جامعه آماری پژوهش شامل کتابهای درسی هدیه های آسمانی دوره ابتدایی میباشد که به علت ماهیت پژوهش و محدودیت جامعه آماری، نمونه گیری انجام نشد و همه جامعه آماری بررسی شد. ابزار پژوهش، چک لیست تحلیل محتوای محقق ساخته بوده که روایی آن مورد تأیید صاحبنظران بوده و پایایی آن با روش ویلیام اسکات 92 درصد محاسبه شده است و شیوه پردازش دادهها بر اساس روش آنتروپی شانون بوده است. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که در کتابهای مذکور، مؤلفه های «نماز» و «ایمان به خدا» دارای بیشترین فراوانی و مؤلفه های «پرهیز از حسد»، «توبه»، «پرهیز از تجسس بیجا»، «تفکر» و «دوری از تکبر» دارای فراوانی بسیار کمی بوده است. از نظر شاخص ضریب اهمیت مؤلفه های «امید»، «امر به مروف و نهی از منکر»، «انس با قران»، «وفای به عهد»، «صبر»، «توبه»، «امانتداری»،«توکل»، «توسل»، «صله ارحام»، «پرهیز از حسد»، «پرهیز از تکبر»، «پرهیز از تجسس بیجا»، «پرهیز از غیبت» دارای ضرایب اهمیت پایین میباشند که نشان دهنده توزیع و پراکندگی نامناسب این مؤلفهها در کتابهای درسی هدیههای آسمانی میباشد. نتیجه گیری: در کتابهای درسی هدیههای آسمانی، به طور متعادل و متوازن به مؤلفههای سلامت معنوی توجه نشده است. واژگان کلیدی : سلامت معنوی، کتابهای درسی، تحلیل محتوا
The Status of Spiritual Health in 'Heavenly Gifts' Textbooks in the Elementary School
English Abstract: Objective: the present study aims at investigating the status of the components of spiritual health in 'heavenly gifts' textbooks in elementary school. Method: the research method is descriptive and of content analysis type. The statistical society consists of the elementary school textbooks entitled 'heavenly gifts'. Due to the nature of the study and the limited statistical society, sampling was not conducted and the whole statistical society was investigated. The research tool was the researcher-made content analysis whose validity was confirmed by the experts and its reliability was calculated to be 92 percent using William Scot's method. The processing of the data was conducted on the basis of Shannon's entropy. Findings: the findings of the study show that in the aforementioned textbooks, the components of "prayer" and "faith in God" has the most frequency, and the components of "avoiding jealousy", "penitence", "thinking" and "avoiding arrogance" have the least frequency. In regard with the index of importance coefficient, the components of "hope", "enjoining good and forbidding evil", "affiliation with the Quran", "fulfilling one's promise", "patience", "penitence", "trustworthiness", "trust in God", "resorting", "relationship with blood relatives", "avoiding jealousy", "avoiding arrogance", "avoiding undue quest", and "avoiding backbite" have low importance coefficient. This shows improper distribution and diffusion of these components in those textbooks. Conclusion: in the "heavenly gifts" textbooks, the components of spiritual health have not been properly and equally paid attention to
Keywords: textbooks , content analysis , spiritual health .