نویسندگان:
سوسن باستانی1 .1گروه علوم اجتماعی، دانشکدۀ علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
چکیده فارسی: هدف: با توجه به ضرورت بهبود فرایند یادگیری و آموزش و ایجاد انگیزه در فراگیران از طریق به کارگیری روش های تدریس نوین و مشارکتی، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش از طریق همتایان بر میزان باورهای انگیزشی و یادگیری درس پیامهای آسمان دانش آموزان پایه ششم ابتدایی در سال تحصیلی 99-1398 انجام شد. روش: در پژوهش حاضر از روش نیمه آزمایشی و طرح پیشآزمون – پسآزمون همراه با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهر فراهان بود و نمونه شامل 35 نفر از دانشآموزان این پایه بود که به شیوه تصادفی به دو گروه (کنترل) و (آزمایش) تقسیم شدند. گروه کنترل به روش سخنرانی به همراه پرسش و پاسخ و گروه آزمایش به روش همتایان آموزش دیدند. دادهها با استفاده از آزمون کوواریانس و نسخه 24 نرم افزار spss تحلیل شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات نیز آزمون معلم ساخته و پرسشنامه باورهای انگیزشی پنتریج وهمکاران بود. یافته ها : با توجه به نتایج تحلیل آماری، آموزش از طریق همتایان بر میزان باورهای انگیزشی و یادگیری دانشآموزان تأثیر معنی داری داشته است (p<0/05). دانش آموزان گروه آزمایش توانستند در متغیرهای یادگیری و باورهای انگیزشی نمرات بالاتری نسبت به گروه کنترل به دست آورند. نتیجه گیری : میتوان نتیجه گرفت آموزش از طریق همتایان میزان باورهای انگیزشی و یادگیری دانشآموزان را به صورت چشمگیری افزایش داده است. بنابراین این روش در صورت کاربرد صحیح می تواند دانش آموزان را به یادگیری بیشتر و بهتر ترغیب کند.
Effectiveness of Teaching through Peers in Motivational Beliefs and Learning the Heavenly Messages Course of Six Grade Male Students in Farahan City in the Educational Year of 2019-2020
English Abstract: Abstract Purpose: Considering the necessity of improving the process of learning and motivating learners through the use of modern and cooperative teaching methods, the present study was conducted with the aim of studying the effectiveness of teaching through peers in motivational beliefs and learning the Heavenly Messages course of six grade male students in the educational year of 2019-2020. Methods: In this research, the quasi-experimental method and pretest/ post-test design with control group were used. The population of this study was composed of all six grade elementary school female students in Farahan city. 35 students from one class were selected randomly as sample of the study. They were divided randomly into experimental and control groups. The control group was taught through lecture method and the other group through peers. The data were analyzed by using covariance test and version 24 of SPSS software. The data collection tools were teacher-made test and questionnaire of motivational beliefs of Pintrich et al. Findings: considering the results of the statistical analysis, teaching through peers had a significant effect on students' motivational beliefs and learning (p<0/05). Conclusion: It can be concluded that teaching through peers has remarkably increased students' learning and motivational beliefs. Therefore, this method, if used correctly, can encourage students to learn more and better.
Keywords: learning , teaching , peer teaching method , motivational beliefs .