نویسندگان:
کیوان شجاع چاغروند1 .1گروه اقتصاد، ترویج و آموزش کشاورزی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده فارسی: هدف: انجام پژوهش حاضر با هدف بررسـی تاثیر حفظ موضوعی قرآن کریم بر خودکارآمدی دانشآموزان دختر متوسطه اول صورت گرفته است. ] روش: پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی و از نظر هدف کاربردی میباشد. جامعهی آماری این پژوهش را، کلیه دانشآموزان دختر پایهی هفتم شهرستان فراهان که در سال تحصیلی 1399-1400مشغول به تحصیل بودند تشکیل میداد. از بین مدارس متوسطهی اول دخترانهی شهرستان فراهان به صورت تصادفی یک مدرسه و از بین کلاسهای پایهی هفتم این مدرسه دو کلاس به صورت تصادفی انتخاب شد. تعداد دانشآموزان هر دو کلاس مجموعا 30 نفر بودند و این دو کلاس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. بدین منظور طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل مورد استفاده قرار گرفت. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر با پایایی 85/0 بود. یافته ها: یافته ها بیانگر وجود تفاوت معنیدار در پسآزمون میان دو گروه بود و گروه آزمایش از میزان خودکارآمدی بالاتری (001/0(p< نسبت به گروه کنترل برخوردار بود. شاخص اندازه اثر (ضریب اتا) به دست آمده حاکی از این است که 8/42 درصد افزایش میزان خودکارآمدی آزمودنیهای شرکت کننده در گروه آزمایش را میتوان به آموزش حفظ موضوعی قرآن کریم نسبت داد. نتیجه گیری : میتوان گفت به برکت حفظ آیات الهی و انس با قرآن کریم، بر میزان خودکارآمدی دانشآموزان افزوده شد. لذا پیشنهاد میگردد از روش حفظ موضوعی در برنامه درسی قرآن مدارس استفاده گردد.
The Effect of Thematic Memorization of the Quran on Self-efficacy of the Female Students: (Case Study: Junior High School Girls in the Farahan City)
English Abstract: Objective:The present study was conducted with the aim of studying the effectiveness of thematic memorization of the Holy Quran on the self-efficacy of female students in junior high school. Method: This study is of semi-experimental type and practical in goal. The population of the study consisted of all seventh-grade female high school students in Farahan city in the academic year of 1399-1400 SH. One school was randomly selected from the female junior high schools of Farahan city and two classes were randomly selected from the seventh-grade classes of this school. The number of students in both classes was 30 and these two classes were randomly divided into experimental and control groups. The pre-test/ post-test design with control group was used. The data collection tool was Sherer general self-efficacy scale with a reliability of 0.85. Finding: Research data were analyzed at two levels of descriptive and inferential statistics. The findings showed a meaningful difference in post-test scores between two groups, and the experimental group had a higher level of self-efficacy (p<0.001). ETA coefficient indicates that 42.8% increase in self-efficacy of the participants in the experimental group can be attributed to the teaching of thematic memorization of the Holy Quran. Conclusion: As a result, it can be said that the memorization of divine verses and familiarity with the Holy Quran increases the level of self-efficacy of students, and it is suggested to insert the thematic memorization of the Holy Quran in the school curriculum.
Keywords: Quran , Thematic memorization , Self-efficacy,Students .