چکیده فارسی: هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی شاخصهای رویکرد اسلامی در تربیت اخلاقی و تحلیل محتوای کتابهای درسی قرآن دوره متوسطه اول بر اساس آن شاخصها انجام شد. • روش: این پژوهش با ترکیبی از روشهای مطالعات کتابخانهای، دلفی فازی، تحلیل محتوای کیفی– قیاسی و کمی صورت گرفت. در بخش مطالعات کتابخانهای، جامعه پژوهش را منابع علمی مرتبط با موضوع تحقیق تشکیل داد و روش نمونهگیری از آن، در دسترس بود که تا رسیدن به حد اشباع اطلاعات ادامه داشت. برای جمعآوری دادهها از فیش و برای تجزیه و تحلیل دادهها از شیوه کیفی استفاده شد. در بخش دلفی فازی، جامعه آماری شامل اساتید شاغل در دانشگاههای استان همدان در سال 1399 در رشتههای علومتربیتی، روانشناسی و الهیات بود که 40 نفر از آنها به صورت هدفمند به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته و برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی بهرهگیری شد. در بخش تحلیل محتوا، جامعه آماری را کتابهای درسی قرآن دوره متوسطه اول تشکیل داد که به روش سرشماری بررسی شد. برای جمعآوری دادهها از چک لیست محقق ساخته تحلیل محتوا و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آنتروپی شانون بهرهبرداری گردید. • یافتهها: یافتهها حاکی از توزیع نامتوازن شاخصهای رویکرد اسلامی در تربیت اخلاقی در محتوای کتابهای نامبرده است، بطوریکه بیشترین ضریب اهمیت مربوط به شاخص امر به معروف و کمترین ضریب اهمیت مربوط به شاخصهای توجه به تمایلات فطری انسانی، خودسازی، خودشکوفایی، خودشناسی، انتخاب آگاهانه و فعل ارادی میباشد. • نتیجهگیری: بازنگری در محتوای کتابهای مذکور بر اساس شاخصهای رویکرد اسلامی در تربیت اخلاقی ضروری است.
A Review of the Content of the Quran Textbooks for the Junior High School Based on the Parameters of Islamic Approach in Moral Education
English Abstract: • Objective: The present study was conducted to identify the parameters of the Islamic approach in moral education and analyze the content of the Quran textbooks in the junior high school based on those parameters. • Method: This study was conducted with a combination of library, Fuzzy Delphi, and Qualitative-Deductive Content Analysis Methods. In the library studies section, the research community consisted of scientific resources related to the research topic and the sampling method was available, which continued until the information saturation. The card repertoire was used to collect data and a qualitative method was used to analyze the data. In the Fuzzy Delphi section, the statistical population included professors working in universities of Hamadan Province in 1399 SH in the Fields of |educational science, psychology, and theology, 40 of whom were purposefully selected as a statistical sample. A researcher-made questionnaire was developed to collect data and the parameters of descriptive statistics were used to analyze the data. In the content analysis section, the statistical population consisted of the Quran textbooks for the junior high school, which were examined by the census method. A researcher-made content analysis checklist was used to collect the data and Shannon Entropy method was used to analyze the data. • Findings: The findings indicate an unbalanced distribution of parameters of Islamic approach in moral education in the content of the abovementioned books, in a way that the highest coefficient of importance is related to the Index of enjoining good and the lowest coefficient of importance is related to the indices of attention to innate human tendencies, self-improvement and self-actualization, self-knowledge, conscious choice and voluntary action. • Conclusion: it is necessary to review the content of the abovementioned books based on the characteristics of the Islamic approach in moral education.
Keywords: moral education , Islamic Approach , Quran Textbook , Junior School .