چکیده فارسی: هدف از اجرای این پژوهش آماده سازی، اجرای مقدماتی و بررسی شاخصهای روانسنجی مقیاس درجه بندی رفتار اخلاقی دانش آموزان دختر دوره متوسطه است. جامعه آماری این تحقیق دانش آموزان دوره متوسطه منطقه 8 شهر تهران است که از بین کلیه دانش آموزان دختر پایه اول و دوم مدارس متوسطه دوم آموزش و پرورش منطقه 8 تهران ، 368 دانش آموز که در قالب 12 کلاس درس سازماندهی شده بودند، با استفاده ازروش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و از معلم هرکدام از کلاسهای گروه نمونه خواسته شد مقیاس درجه بندی رفتار اخلاقی را برای تک تک دانش آموزان هرکلاس به طور انفرادی، تکمیل کنند. پس از گردآوری اطلاعات، دادههای حاصله با استفاده از تحلیل عاملی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های حاصله نشان داد که سوالات مقیاس روی دو عامل عمده که مجموعاً59/58 درصد واریانس کل را تبیین می کنند، قرار دارند. از طرف دیگر بررسی تفاوت های گروهی به عنوان یکی دیگر از شواهد روایی سازه نشان داد که از نظر معلمان، بین رفتار اخلاقی دانش آموزان پایه اول و پایه دوم متوسطه، تفاوت معنی داری وجود دارد که این تفاوت به نفع دانش آموزان پایه دوم است ، همینطور از نظر معلمان بین رفتار اخلاقی دانش آموزان پایه دوم متوسطه رشته ریاضی و علوم انسانی تفاوت معنیداری وجود دارد که این تفاوت به نفع دانش آموزان دوم ریاضی است . پایایی مقیاس از طریق روشهای آزمون مجدد، همسانی درونی( آلفای کرونباخ) و همبستگی بین درجه بندی کنندگان معنی دار محاسبه شد.این نتایج حاکی از آن است که مقیاس درجهبندی رفتار اخلاقی، ابزار مناسبی برای درجهبندی رفتار اخلاقی دانش آموزان دوره متوسطه است و با اطمینان میتوان از آن برای درجه بندی رفتاراخلاقی دانش آموزان دوره متوسطه دوم استفاده کرد.هدف از اجرای این پژوهش آماده سازی، اجرای مقدماتی و بررسی شاخصهای روانسنجی مقیاس درجه بندی رفتار اخلاقی دانش آموزان دختر دوره متوسطه است. جامعه آماری این تحقیق دانش آموزان دوره متوسطه منطقه 8 شهر تهران است که از بین کلیه دانش آموزان دختر پایه اول و دوم مدارس متوسطه دوم آموزش و پرورش منطقه 8 تهران ، 368 دانش آموز که در قالب 12 کلاس درس سازماندهی شده بودند، با استفاده ازروش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و از معلم هرکدام از کلاسهای گروه نمونه خواسته شد مقیاس درجه بندی رفتار اخلاقی را برای تک تک دانش آموزان هرکلاس به طور انفرادی، تکمیل کنند. پس از گردآوری اطلاعات، دادههای حاصله با استفاده از تحلیل عاملی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های حاصله نشان داد که سوالات مقیاس روی دو عامل عمده که مجموعاً59/58 درصد واریانس کل را تبیین می کنند، قرار دارند. از طرف دیگر بررسی تفاوت های گروهی به عنوان یکی دیگر از شواهد روایی سازه نشان داد که از نظر معلمان، بین رفتار اخلاقی دانش آموزان پایه اول و پایه دوم متوسطه، تفاوت معنی داری وجود دارد که این تفاوت به نفع دانش آموزان پایه دوم است ، همینطور از نظر معلمان بین رفتار اخلاقی دانش آموزان پایه دوم متوسطه رشته ریاضی و علوم انسانی تفاوت معنیداری وجود دارد که این تفاوت به نفع دانش آموزان دوم ریاضی است . پایایی مقیاس از طریق روشهای آزمون مجدد، همسانی درونی( آلفای کرونباخ) و همبستگی بین درجه بندی کنندگان معنی دار محاسبه شد.این نتایج حاکی از آن است که مقیاس درجهبندی رفتار اخلاقی، ابزار مناسبی برای درجهبندی رفتار اخلاقی دانش آموزان دوره متوسطه است و با اطمینان میتوان از آن برای درجه بندی رفتاراخلاقی دانش آموزان دوره متوسطه دوم استفاده کرد..
Preparation and Evaluation of Validity and Reliability Indices of High School Students’ Ethical Behavior Rating Scale
English Abstract: This study aims to prepare, conduct preliminary implementation, and examine the psychometric indicators of the Ethical Behavior Rating Scale for female high school students. The Population of this study was high school students in District 8area of Tehran. Then, from among all female students in the grade 1 and the grade 2 at the second-grade senior high school in district 8 of Tehran, 368 students who had been organized in the 12 classrooms were selected through cluster random sampling method, and the teachers of each class the sample groups, were asked to complete questions of the Ethical Behavior Rating Scale for each student in each class individually. After collecting information, the obtained data were analyzed through factor analysis. The findings showed that these scale questions are mainly focused on two factors, which together explain 59.58% of the total variance. On the other hand, the study of group differences as another evidence of construct validity showed that, from the teachers’ point of view, there is a significant difference between the ethical behavior of the first-grade junior and the second-grade senior high school students, which is in the second-grade senior high school students’ favor. Furthermore, according to teacher’s opinion, there is a significant difference between the ethical behavior of the second-grade senior high school students in mathematics and the ethical behavior of the second-grade senior high school students in humanities, which is in the second-grade senior high school mathematics students’ favor. The reliability of the scale was calculated through retest methods, Cronbach's alpha internal consistency, and correlation between significant graders. These findings indicate that the Ethical Behavior Rating Scale is a suitable tool for rating the ethical behavior of high school students and this scale can be used confidently so as to rate the ethical behavior of the second-grade senior high school students.
Keywords: ethical behavior , rating scale , the second-grade senior high school students , validity and reliability .