چکیده فارسی: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش برنامه مبتنی بر معنویت و آموزه¬های دین اسلام بر اضطراب تحصیلی و تاب¬آوری تحصیلی دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه صورت گرفت. پژوهش حاضر از نظر روش¬شناسی جزء طرح¬های نیمه آزمایشی از نوع پیش¬آزمون، پس¬آزمون با گروه کنترل بود . جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش-آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 1398-1399 تشکیل می¬دادند. برای انتخاب نمونه مورد پژوهش از روش نمونه¬گیری خوشه¬ای چند مرحله¬ای استفاده شد. برای این منظور تعداد 40نفر از دانش آموزان پس از اجرای غربالگری انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. سپس 10 جلسه آموزشی در مورد گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد و روال عادی خود را طی کردند. برای پیش¬آزمون و پس¬آزمون از پرسشنامه¬های اضطراب امتحان و تاب¬آوری تحصیلی استفاده شد. سپس داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس آمیخته تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که آموزش برنامه مبتنی بر معنویت وآموزه های دین اسلام بر کاهش اضطراب تحصیلی و نیز افزایش تاب آوری تحصیلی دانش آموزان اثر گذار بوده است.
The Effectiveness of Teaching Planning Based on Spirituality and Islamic Teachings on Anxiety and Academic Resiliency of Students
English Abstract: The purpose of this study was to determine the effectiveness of spiritual education and teaching of Islamic religion on academic resiliency and academic anxiety of secondary school male students. methodology: this study was a semi-experimental one with pre-test and post-test with control group. the statistical population of this study consisted of all male high school students in Tabriz in academic year98-99. Multistage cluster sampling was used to select the sample. For this purpose, 40 students were selected after the screening and were randomly assigned to two experimental and control groups. Then 10 training sessions were conducted for the experimental group and the control group and did not receive any training. Pre-test and post-test were used for exam anxiety and academic resiliency questionnaires. the data were then analyzed using mixed analysis of variance. the results of data analysis showed that teaching spirituality-based curriculum and the teachings of Islamic religion had an effect on reducing academic anxiety and increasing students, academic resilience.
Keywords: students , : academic anxiety , academic resiliency , spirituality and Islamic teachings .