نویسندگان:
عادل پیغامی1 .1دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)، دانشکده اقتصاد، تهران، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف نقد و ارزیابی جایگاه ابعاد و مولفه های قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش صورت پذیرفته است. روش پژوهش توصیفی از نوع تحلیل محتوا است. جامعه پژوهشی، شامل متن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مصوب آذر ماه 1390 می باشد که با توجه به ماهیت موضوع و محدودیت جامعه پژوهشی، از نمونهگیری صرف نظر شده و کل آن مورد بررسی و تحلیل واقع شد.ابزار اندازهگیری، سیاهه تحلیل محتوای محقق ساخته بوده است که پس از مطالعه و بررسی منابع نظری در حوزه قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران جهت بررسی سند تحول بنیادین تهیه شد. دادهها با استفاده از شاخصهای توصیفی در فرایند تحلیلی آنتروپی شانون مورد تحلیل قرار گرفتهاند. عمدهترین یافتههای پژوهش بیانگر آن است که: در مجموع 226 مرتبه به مؤلفههای قدرت نرم توجه شده که میزان تراکم آن در بخش هدفهای عملیاتی و راهکارها با 75 فراوانی و 33/2درصد زیاد و در بخشهای بیانیه مأموریت و چارچوب نهادی و نظام اجرایی تحول بنیادین با 7 فراوانی و 3/1 درصد کم است. در بین ابعاد مورد بررسی، بعد سیاسی با میزان بار اطلاعاتی 0/890 و ضریب اهمیت 0/275 بیشترین و بعد علمی و فناوری با میزان بار اطلاعاتی 0/678 و ضریب اهمیت 0/210 کمترین توجه را به خود اختصاص داده اند.
Critical Evaluation of the Dimensions and Components of Soft Power of the Islamic Republic of Iran in the Fundamental Reform Document of Education
English Abstract: The purpose of this study is to criticize and evaluate the dimensions and components of the soft power of Islamic Republic of Iran in the Fundamental Reform Document of Education (FRDE). The researchers used descriptive content analysis method. The statistical population of the study is the whole text of the FRDE that was passed in 2011 and due to the nature of the subject and the limitations of the research community, sampling was discarded and the entire text was analyzed. The measurement tool is a researcher-made content analysis log which has been developed to examine FRED after studying and reviewing the theoretical sources of the soft power of the Islamic Republic of Iran. The data have been analyzed using descriptive indices in the analytical calculation of Shannon entropy. The main findings of the research indicated that: in total, soft power components have been considered 226 times, with a high density in the operational objectives and strategies - with 75 frequency and 33.2%; and with a low density in mission statement, institutional framework, and the executive system of fundamental change, with 7 abundance and 3.1%. Among the dimensions studied, the political dimension with 0.890 information load and the importance coefficient of 0.275 was the most attractive part, and the scientific and technological aspect with 0.678 information load and 0.210 importance coefficient was the least attractive part.
Keywords: content analysis , Shannon entropy. , the soft power of the Islamic Republic of Iran , dimensions and components , the Fundamental Reform Document of Education (FRDE) .