چکیده فارسی: هدف این پژوهش شناسایی مؤلفه های سرمایه های روانشناختی دانشجویان مراکز آموزش عالی از منظر اسلام بود وروش آن ترکیبی از نوع اکتشافی متوالی بود. در بخش کیفی به روش تحلیل مضمون انجام شد و جامعه پژوهش قرآن و نهج البلاغه و افراد شامل متخصصان حوزه علوم تربیتی و روانشناسی مراکز آموزش عالی و متخصصان حوزه علمیه بود. روش نمونه گیری دراین بخش هدفمند با استفاده از افراد کلیدی بود که تعداد 31 نفر از اساتید حوزه و دانشگاه بودند. در بخش کمی روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بود تعداد کل نمونه 400 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این بخش پرسشنامه محقق ساخته بود که براساس مطالعه کیفی ازمنابع قرآن ونهج البلاغه، تدوین شد و با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی مورد تحلیل قرار گرفت. براساس نتایج به دست آمده در بخش کیفی مدل سرمایه روانشناختی از دیدگاه اسلام مشتمل بر 4 مولفه خود باوری، بردباری، خوشبینی و آرزومندی طبقه بندی شد. در بخش کمی داده ها حاکی از آن بود که 14 گویه مربوط به مولفه اول، 12 گویه مولفه دوم، 17 گویه مولفه سوم، 16 گویه مولفه چهارم را تشکیل داده ونتایج بخش کیفی را تأیید کرد.
Identification of University Students’ Psychological Capital Components from Islamic Perspective
English Abstract: The purpose of this study was to identify the components of students’ psychological capital based on Islamic viewpoint in higher education centers. This study used an exploratory sequential mixed method. Thematic analysis was used for the qualitative part of the research. The statistical population includes the Quran and Nahj al-Balaghah as well as the professors of educational sciences and psychology in higher education centers and seminary. The sampling method in this section was purposeful, including 31 key persons among university and seminary professors. A total of 400 people were selected by stratified random sampling. The research instrument used in this section was a researcher-made questionnaire, which was developed on the basis of a qualitative study of the Quran and Nahj al-Balaghah, and was analyzed using confirmatory factor analysis. Based on the results in the qualitative section, the Islamic model of psychological capital consisted of four components: self-belief, tolerance, optimism and dreams. In the quantitative part, the results indicated that 14 items were relevant to the first component, 12 items were relevant to the second component, 17 items belonged to the third component, and 16 items belonged to the fourth component, and in this way the results of the qualitative section were confirmed.
Keywords: psychological capital , Nahj al-Balaghah , Islam , the Holy Quran .