نویسندگان:
ناصر شهریاری1 .1دکتری مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیتبدنی و علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
چکیده فارسی: کودکان بهواسطة آسیبپذیری و بهویژه ضعف جسمانی و دیگر کاستیهای خود، یکی از قشرهایی به شمار میروند که در معرض اِعمال انواع خشونت قرار میگیرند. افزون بر این، حق بر آموزش بهسان یکی از حقوق بنیادین بشر و از جمله کودکان، نقش چشمگیری در توانمندسازی، رشد و پیشرفت شخصیت انسانی کودک ایفا میکند. در این زمینه، آموزش مهارتهای زندگی از بایستههای تحقق موارد یادشده است. نگارندگان در این نوشتار، میکوشند تا با بهرهگیری از شیوة توصیفیـتحلیلی و تکیه بر منابع کتابخانهای، به این پرسش پاسخ دهند که چه نسبتی میان حق بر آموزش، مهارتهای زندگی و کاهش خشونت علیه کودکان وجود دارد. به نظر میرسد میان بهرهمندی از حق بر آموزش و تجهیز به مهارتهای زندگی از یک سو و کاهش خشونت علیه کودکان از سوی دیگر، پیوندی مستقیم برقرار است. در واقع، از رهگذر اعمال و برخورداری کودکان از حق بر آموزش، امکان تجهیز آنها به مهارتهای زندگی بالا میرود و بهکارگیری این مهارتها با رفع برخی علل روانشناختی و جامعهشناختی ارتکاب خشونت علیه کودکان، به نوبة خود، موجب کاهش احتمال مبادرت به اعمال چنین خشونتهایی میشود. به سخنی گویاتر، آموزش مهارتهای زندگی میتواند با توانمندسازی کودکان، آنان را برای مقابله با خشونت علیه خود و نقض حقوقشان آماده کند. در این مسیر، افزون بر دولت که متعهدٌعلیه اصلی در قبال حقوق کودک و از جمله منع خشونت علیه اوست، میبایست کلیت جامعه و اعضای آن برای حمایت از حقوق کودکان در برابر خشونت و نقض حقوق ایشان به پا خیزند. گفتنی است که کودکان و بهویژه دخترانِ متعلق به گروههای غیرحاکم، همچون اقلیتها و مردمان بومی، هم از نظر بهرهمندی برابر از حق بر آموزش و در نتیجه، فراگیری مهارتهای زندگی و هم بهلحاظ قرار گرفتن در معرض خشونت بیشتر بهخاطر آسیبپذیری مضاعف خود، نیازمند و شایستة توجه و حمایت ویژهاند.
Investigating on the Relation among the Right to Education, Acquisition of Life Skills and Reduction of Violence Against Children (VAC)
English Abstract: Children, due to vulnerability and specifically their physical weakness and other their disability are considered as one of the groups that are exposed to different types of violence. Furthermore, the right to education as one of the fundamental rights of human being including children, plays a notable role in empowerment, growth and development of the child's human character. In this regard, teaching life skills is one of the requirements of the mentioned points. By using descriptive-analytic method and relying on the library resources, the authors seek to answer this question that what is the relation among the right to education, life skills and reduction of violence against children (VAC)? It seems that there is a direct relationship between the right to education and being equipped with life skills on one side and the reduction of VAC on the other side. In fact, application and enjoyment of the right to education by children raise the possibility of their equipment with life skills and using these skills, through elimination of some psychological and sociological reasons for commitment of VAC, reduces the possibility of VAC. To put it another way, teaching life skills, by empowering children, can prepare them to confront the violence directed against them and the violations of their rights. In this respect, in addition to the state concerned that is the main duty-holder towards child rights, the community as a whole and its members should stand up for protecting children from violence and the violation of their rights. It should be mentioned that children and specifically girls belonging to non-dominant groups such as minorities and indigenous peoples should be deserved special attention and protection both in terms of enjoyment of right to education and consequently learning life skills and in terms of being exposed to more violence because of their double vulnerability.