نویسندگان:
ام¬البنی پولاب1 .1دانشجوی دکتری جغرافیای سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران علوم وتحقیقات
چکیده فارسی: پژوهش حاضر از منظر هدف توسعهای و کاربردی است و برای ارائه مدل جامع سرمایه فکری با رویکرد یادگیری سازمانی در نظامهای آموزشی انجام شده است. پژوهش از نظر ماهیت و روش گردآوری دادهها، توصیفی-پیمایشی و استراتژی تحقیق ترکیبی (کیفی و کمی) است. جامعه مورد مطالعه، خبرگان دانشگاهی و حرفهای آموزش و پرورش بودند و نمونهگیری به شکل هدفمند (گلوله برفی) انجام و در مجموع 25 نفر انتخاب شدند. پس از تعریف موضوع و انجام دادن مطالعات اکتشافی و کتابخانهای، ابعاد و مؤلفههای متغیرهای پژوهش با روش دلفی و تکمیل پرسشنامه محققساخته که به رأی و نظر خبرگان دانشگاهی و حرفهای آشنا با موضوع رسیده بود، گردآوری شد و براساس روشهای آماری کیفی با نرمافزار SPSS22 تحلیل و نهایتاً تناسب مدل به اجماع خبرگان رسید. در ادامه تحلیل عاملی تأییدی هر یک از متغیرهای پژوهش با نرمافزار PLS 3 به صورت جداگانه برای هر متغیر انجام شد تا تعیین شود که دادهها با یک ساختار عاملی معین هماهنگاند یا خیر. یافتههای پژوهش شامل توسعه مفهوم سرمایه فکری و یادگیری سازمانی، شناسایی و معرفی ابعاد مرتبط با سرمایه فکری(سرمایه انسانی، ساختاری، ارتباطی و نوآوری با بیست و یک مؤلفه) و شناسایی و معرفی ابعاد یادگیری سازمانی(فرایند یادگیری سازمانی، ویژگیهای یک سازمان یادگیرنده و سطوح یادگیرندگی سازمان با دوازده مؤلفه) است. از آنجایی که ساخت روایی مشترک متقاطع، میزان پایایی مرکب و میانگین واریانسهای استخراج شده در سطح قابل قبول بود، مدل مناسب تشخیص داده شد.
The Design of a Comprehensive Model for the Improvement of Intellectual Capital through Organizational Learning in Educational Systems
English Abstract: In order to improve any phenomenon, one must identify its basic concepts and components, and then define a model in which the identified concepts and components interrelate and collectively define the given phenomenon. As for the concepts of intellectual capital and organizational learning, and the design of a comprehensive model, a group of 25 university professional who are experts in education was selected using the snowball method, was given a questionnaire which was constructed by the author and verified by the experts as adequately valid and reliable. The collected data were analyzed using both qualitative and quantitate methods yielding a model that was eventually confirmed as appropriate by the experts. Furthermore, confirmative factor analysis of the data showed that they are well coordinated within a factorial structure. The model not only expands the two concepts, but identifies their dimensions as well. Given the validity, reliability, and the calculated variances were at an acceptable level, the model is considered as appropriate.
Keywords: education , intellectual capital , model , organizational learning .