نویسندگان:
مریم نجار نهاوندی1 .1عضو هیئت علمی گروه برنامه¬ریزی اجتماعی دانشکده علوم¬اجتماعی دانشگاه تهران
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه میان پیوند با مدرسه و خودکارآمدی تحصیلی با نقش واسطهای کیفیت ارتباط معلم- دانشآموز بوده است. پژوهش حاضر به روش توصیفی- همبستگی و از نوع تحلیل مسیر انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشآموزان دختر دوره متوسطه اول شهر سنندج در سال تحصیلی 98-1397 بود که از میان آنها 368 نفر به عنوان نمونه و به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف پژوهش، دانشآموزان مقیاسهای پیوند با مدرسه اسپرینگر و همکاران (2009)، خودکارآمدی تحصیلی جینکز و مورگان (1999) و ادراک کیفیت ارتباط معلم- دانشآموز موری و زوواک (2011) را تکمیل کردند. دادههای حاصل از پرسشنامهها با بهکارگیری آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر و به کمک نرمافزار آماری Amos22 تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان دادند که پیوند با مدرسه با خودکارآمدی تحصیلی دارای رابطه مستقیم است. همچنین کیفیت ارتباط معلم- دانشآموز در رابطه میان پیوند با مدرسه و خودکارآمدی تحصیلی نقش واسطهای دارد. بنابراین، آموزش مهارتهای ارتباطی به معلمان و بهبود کیفیت ارتباط معلم- دانشآموز میتواند دانشآموز را به مدرسه علاقهمند کند و باور وی را نسبت به موفقیت در یادگیری افزایش دهد.
The Relation between Academic Self-Efficacy and Interest in School Mediated by the Quality of Student-Teacher Communication
English Abstract: To determine the mediating role of the quality of teacher-student communication in the relation between academic self-efficacy and interest in school, a multistage cluster sample of 368 female junior high school students in Sanandaj was selected and given three questionnaires measuring the above-mentioned constructs. The analysis of the collected data yielded the following results: The academic self-efficacy is directly related to interest in school, yet it is mediated by the quality of the communication between student and teacher. Thus, teaching communication skills to teachers and improving the quality of their relationship with their students can help students be more interested in school and have a stronger belief in their ability to learn.