چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر، بررسی و شناسایی اصول و روشهای تربیت اجتماعی مبتنی بر سه رویکرد جامعهشناختی کلاننگر، خُردنگر و تلفیقی است. برای دستیابی به این هدف، از روش قیاس عملی بازسازیشده فرانکنا استفاده شده است. در این روش، برای استنتاج اصول تربیت اجتماعی هر سه رویکرد، از ترکیب دو مقدمۀ اهداف غایی تربیت اجتماعی و گزارههای واقعنگر توصیفی رویکردهای سهگانه و برای استنتاج روشهای تربیت اجتماعی هر سه رویکرد، از ترکیب دو مقدمۀ اصول تربیت اجتماعی و گزارههای واقعنگر توصیفیِ روششناختی رویکردهای سهگانه استفادهشده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که اصولی چون همکاری و مشارکت جمعی در فعالیتهای تربیتی، ایجاد فرصتهای برابر برای همۀ دانشآموزان و تقویت روح همنوایی و همدردی با اعضای جامعه و روشهایی مانند کاوشگری گروهی و گفتوگو بر مبنای رویکرد کلاننگر، اصولی چون پرورش هویت فردی دانشآموزان، توجه به آزادی کامل افراد در فرایند آموزشوپرورش و فراهم آوردن فرصت و زمینههایی برای پرورش قدرت عقلانی و روشهایی مانند ایضاح ارزشها و روش پروژه برمبنای رویکرد خردنگر و اصولی چون شناخت و توجه به علایق و نیازهای فراگیران و فراهم آوردن زمینۀ ارتباط برای خلق هنجارهای اجتماعی و روشهایی مانند تعامل و مواجهه با سؤال بر مبنای رویکرد تلفیقی استنتاج شدهاند.
Social Training Principles and Methods Based on Holistic, Reductionist, and Combined Sociological Approaches
English Abstract: The identification of principles and methods of social training that are based on three sociological approaches of holistic, reductionist, and combinatory requires the combination of introductions and realistic descriptions of both the ultimate goals and methods in these three approaches. Using William K. Frankena’s method of reconstructed practical comparison the following sets of principles and methods were drawn: Holistic principles of cooperation, group participation in training activities, creation of equal opportunities for all students, and strengthening the spirit of empathy with members of the society and methods such as group investigations; Reductionist principles of the development of students’ personal identity, their freedom of choice throughout the educational process, and preparation of opportunities for the development of their wisdom as well as methods value clarification and doing personal projects; Combinatory principles of identification and attention to students’ interests and needs, as well as preparation for creation of social norms, as well as methods like interaction and inquisitive confrontation.
Keywords: social training , principles of social training , methods of social training , holistic approach , reductionist approach , combinatory approach .