نویسندگان:
عباس کاظمی1 .1استادیار گروه ارتباطات دانشگاه تهران ـ عضو هیئت علمی گروه پژوهشی مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد تهران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی مشارکت والدین در فعالیتهای مدرسه، راهبردهای خودنظمبخشی و اهداف پیشرفت در روابط میان شیوههای تربیتی و انگیزش تحصیلی انجام شده است. جامعه آماری شامل همه دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر بجنورد بودند که از میان آنها 275 دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری شامل پرسشنامههای مشارکت والدین، خودنظمبخشی و انگیزش تحصیلی، مقیاس شیوههای تربیتی و جهتگیری اهداف پیشرفت بود. دادهها از طریق روشهای آماری همبستگی و تحلیل مسیر و با نرمافزارهای SPSS و AMOS تحلیل شدند. نتایج همبستگی نشان داد که ابعاد کنترل و پاسخگویی والدین با انگیزش بیرونی همبستگی منفی داشت، درحالیکه با انگیزش درونی، خودنظمبخشی، مشارکت والدین در فعالیتهای مدرسه و اهداف پیشرفت همبستگی مثبت داشت. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که پاسخگویی و کنترل والدین از طریق مشارکت والدین در فعالیتهای مدرسه و راهبردهای خودنظمبخشی بر انگیزش تحصیلی اثر میگذارد. همچنین نتایج نشان داد که مشارکت در فعالیتهای مدرسه از طریق خودنظمبخشی و اهداف عملکرد-گرایش و عملکرد-تسلط بر انگیزش تحصیلی اثر میگذارد. والدین کنترلکننده و پاسخگویی که در فعالیتهای مدرسه مشارکت میکنند از طریق الگودهی و اعتباربخشی راهبردهای یادگیری خودنظمبخشی و اهداف تسلط-گرایش و عملکرد-گرایش را در فرزندانشان شکل میدهند که به نوبه خود بر انگیزش تحصیلی تأثیرگذار است.
The Mediating Role of Goal Orientation, Parental Participation, and Self-Regulation in the Relationship between Child Rearing Practices and Students’ Motivation to Learn
English Abstract: To help students improve their performance at school, the relationship between a complex set of factors need to be studied among which goal orientation, parental participation, and self-regulation loom large especially when considering the relationship between parents’ child rearing methods and students’ motivation to learn. To do this study, a cluster sample of 275 female high school students in Bojnord was selected and given a set of questionnaires on above-mentioned constructs. Data analyses show a negative correlation between parental control and responsiveness on the one hand and externally sourced motivation, while internally sourced motivation is positively correlated to self-regulation, parental participation in school activities, and achievement goals. The results of path analysis indicate that parental control and responsiveness impact students’ motivation to learn through parental participation and self-regulation strategies. Results also indicate that parental participation impacts motivation through self-regulation and goal orientation. The controlling and responsive parents who participate in school activities help their children’s goal orientation through modeling and validating self-regulated learning strategies, which in turn affects their motivation to learn.
Keywords: self-regulation strategies , parental control , parental responsiveness , learning motivation , achievement goals .