چکیده فارسی: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر عامل آموزشی در دو نقش تسهیلکننده و بازخورددهنده بر یادگیری و انگیزه دانشآموزان در درس علوم انجام شده است. پژوهش حاضر یک مطالعه شبهآزمایشی بود که با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه اجرا شد. جامعه آماری شامل همۀ دانشآموزان دختر پایه دوم مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1401-1400 در شهر کرج بود. 60 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه شامل دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (هر گروه 20 نفر) جایگزین شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل آزمون محققساخته یادگیری و پرسشنامه انگیزه یادگیری درس علوم توان و همکاران (2005) بود. برای بررسی فرضیههای پژوهش از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که عاملهای آموزشی تسهیلکننده و بازخورددهنده بر یادگیری و انگیزه دانشآموزان در درس علوم تأثیر معنادار دارند. همچنین، عاملهایآموزشی تسهیلکننده و بازخورددهنده بر مؤلفههای خودکارآمدی، راهبردهای یادگیری فعال، ارزشمندی یادگیری و برانگیزانندگی محیط یادگیری تأثیرگذارند. نتایج آزمون تعقیبی نشان داد که عاملهای آموزشی تسهیلکننده و بازخورددهنده در بهبود یادگیری و انگیزه درس علوم تأثیر داشتند اما میان عاملهای آموزشی تسهیلکننده و بازخورددهنده از نظر میزان اثربخشی بر یادگیری و انگیزه دانشآموزان در درس علوم تفاوت معنادار وجود ندارد. طبق نتایج پژوهش بهرهگیری از عاملهای آموزشی و در نظر گرفتن نقشهای تسهیلگری و بازخورددهندگی عاملهای آموزشی در آموزش الکترونیکی منجر به ارتقای انگیزه و یادگیری و توجه به عامل آموزشی و نقشهای گوناگون آن سبب ارتقای کیفیت چندرسانهایهای آموزشی میشود.
Improving 2nd Graders’ Motivation and Learning in a Virtual Science Course through Facilitation and Giving of Feedback by the Instructional Agent
English Abstract: To show that both facilitation and giving of feedback can improve both motivation and learning of students in Science, an accessible group of 60 female 2nd graders was divided into three equal subgroups and then randomly placed into two experimental and one control groups. They were all pre- and post-tested on learning and motivation, while one of the two experimental groups worked with a facilitating teacher and the other with one who gave feedback. Results from an ANCOVA show improvement on both measures in both experimental groups with no significant difference between the two. Hence, assigning teachers who know how to facilitate or give feedback can help students with both motivation and learning.
Keywords: Science course , instructional agent , facilitating agent , feedback .