چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر، طراحی و اعتبارسنجی الگوی مطلوب برنامهدرسی تربیت اقتصادی بر اساس رویکرد توسعه پایدار برای دوره متوسطه اول بود. روششناسی مطالعه حاضر مبتنی بر رویکرد ترکیبی، طرح اکتشافی متوالی مدل تدوین طبقهبندی بود. در بخش طراحی الگو، با بهرهگیری از روش سنتزپژوهی و در شش گام، منابع نوشتاری ملی و بینالمللی در زمینه تربیت اقتصادی و توسعه پایدار، انتخاب، تحلیل و ترکیب شدند. بر اساس نتایج بهدست آمده از سنتزپژوهی، چهار ضرورت برنامهدرسی تربیت اقتصادی مبتنی بر توسعه پایدار شناسایی شدند که عبارتاند از: رشد و پیشرفت شخصی در زندگی، رشد و پیشرفت اقتصادی کشور، درونی کردن ارزشهای توسعه پایدار در دانشآموزان و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. همچنین الگوی مطلوب برنامهدرسی تربیت اقتصادی مبتنی بر توسعه پایدار با چهار عنصر هدف، محتوا و شیوه سازماندهی آن، روش تدریس و شیوه ارزشیابی، طراحی شد. برای اعتبارسنجی الگو، از روش پیمایشی استفاده شد. بهاینمنظور پرسشنامه محققساخته را ده تن از متخصصان دانشگاهی در حوزه برنامهدرسی و تربیت اقتصادی تکمیل کردند. برای انتخاب نمونه از روش نمونهبرداری تعمدی یا هدفمند از نوع موارد ویژه استفاده شد. نتایج نشان داد که از منظر متخصصان، الگوی پیشنهادی در سطحی مطلوب و قابلقبول طراحی شده است. الگوی طراحیشده به دانشآموزان میآموزد که چگونه میتوانند بدون تخریب محیطزیست و با رعایت حقوق دیگران، به رشد و توسعه اقتصادی خود و جامعه کمک کنند.
Design and Validation of a Junior High School Curriculum in Economic Training Based on Sustainable Development Approach
English Abstract: In order to help junior high school students with their future economic needs, an economic training curriculum was developed and validated based on the sustainable development approach. Initially both national and international sources on economic training and sustainable development were perused and a subset there of selected, analyzed, and synthesized. Accordingly, four requirements for such a curriculum were identified: personal development and advancement in life, national economic development and advancement, internalization of values related to sustainable development by the students, and their academic achievement. Furthermore, the desired model for the developmentally based curriculum in economic training was developed containing the four basic elements of objective, content, organization, and teaching and evaluation methods. To validate the model, the views of ten experts in curriculum development and economic training were sought on the developed model, using a questionnaire. Results show that these experts consider the developed model as desirable as it could help the students with their future economic needs without ecological damages done to the environment or incursions to others’ rights committed.
Keywords: junior high school , curriculum , economic training , sustainable development , model design .