چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر ارائه مدل ساختاری تأثیر اخلاق حرفهای و سرسختی شغلی بر تدریس خلاق معلمان بوده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی – همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل همۀ معلمان ابتدایی شهرستان کرج به تعداد 4830 نفر بوده است. نمونه آماری بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1970) به تعداد 350 نفر و به شیوۀ نمونهگیری تصادفی طبقهای با توجه به جنسیت معلمان انتخاب شده است. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای سرسختی شغلی مورنو- خیمنز و همکاران (2014)، تدریس خلاقانه چان و یوئن (2014) و اخلاق حرفهای کانیزالس-وارگاس (2002) استفاده شده است. برای بررسی روایی ابزارها از روش تحلیل گویه و برای بررسی پایایی از آزمون آلفای کرونباخ بهره گرفته شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و آزمونهای استنباطی شامل همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری استفاده شده و همۀ تحلیلها با نرمافزارهای SPSSو Amos انجام گرفته است. نتایج نشان داد که تدریس خلاق با اخلاق حرفهای (0/46 =r) و سرسختی شغلی (0/36 =r) رابطهای مثبت، مستقیم و معنادار دارد (0/001≥P). تأثیر مستقیم اخلاق حرفهای بر تدریس خلاق معلمان (0/45=β) و تأثیر مستقیم سرسختی شغلی بر تدریس خلاق معلمان (0/57=β) به دست آمد. سرسختی شغلی میتواند در رابطه میان اخلاق حرفهای معلمان و تدریس خلاق آنان، نقش میانجی را ایفا کند. مقدار این تأثیر غیرمستقیم (0/13=β ) به دست آمد. مقادیر شاخصهای برازش ( 0/95= GFIو 0/93= AGFIو 0/92= NFIو 0/94= CFIو 0/91= IFIو 0/93= TLI و 0/06= RMSEA) نشان داد که مدل ارائه شده از برازش مطلوبی برخوردار است.
A Structural Model for the Impact of Professional Ethics and Occupational Endurance on Creative Teaching
English Abstract: To encourage creativity in teaching, factors helping with its development need to be identified and strengthened. To this end the impact of professional ethics and occupational endurance on creativity in teaching was explored through analyses of data gathered from a randomly selected sample of 350 elementary school teachers utilizing appropriate instruments with assumed validity and reliability. Results show that creative teaching is positively correlated with both professional ethics (r=0.46) and occupational endurance (r= 0.36, P<0.001). Direct impact of both factors was relatively high (0.45 and 0.57, respectively). Further analyses revealed that the constructed model is of desirable goodness of fit.
Keywords: teachers , creative teaching , professional ethics , occupational endurance .