چکیده فارسی: هدف از انجام دادن پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی انواع روشهای ارزشیابی در شرایط بحرانی کووید-19 از دیدگاه معلمان مقطع ابتدایی بود. این مطالعه توصیفی- تحلیلی و از نوع ترکیبی(کیفی- کمی) است. جامعه آماری بخش کیفی شامل معلمان باتجربه مقطع ابتدایی بود که در شرایط بحرانی کووید-19 تدریس کردهاند و بخش کمی شامل همۀ معلمان مقطع ابتدایی استان فارس در سال تحصیلی 1400-1399 بود(ده هزار نفر). 17 نفر نمونه، در بخش کیفی به روش هدفمند نمونهگیری شدند و در بخش کمی 382 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه محققساخته بود که از طریق یافتههای مصاحبه و مرور اسناد و مدارک موجود در این زمینه آماده شد و به صورت الکترونیکی در اختیار معلمان قرار گرفت. برای تعیین روایی و اصالت مصاحبه و پرسشنامه از روایی محتوا و برای برآورد پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ (0/90) استفاده شده است. یافتههای کیفی بر اساس تحلیل محتوا کدگذاری شده و یافتههای کمی با آمار توصیفی و استنباطی(آزمون فریدمن،آزمون خیدو و تحلیل واریانس یک راهه) تحلیل شدهاند. نتایج آزمون فریدمن نشان داد که از دیدگاه معلمان «آزمونهای شفاهی، پاسخ آنی با جملات کوتاه، ارزیابی چندگانه و استفاده از منابع گوناگون» کارایی بیشتر در شرایط بحرانی کووید-19 داشته و در صدر گویههای مربوطه قرار گرفته است. باتوجه به این نتایج میتوان چنین استدلال کرد که روشهای تعاملی در ارزشیابی کارآمدی بیشتری خواهند داشت. همچنین شناسایی انواع روشهای ارزشیابی در آموزش مجازی گامی مهم در آگاهی معلمان و ارتقای نتایج یادگیری خواهد بود.
Identification and Prioritization of Evaluation Methods by Elementary School Teachers during the COVID19 Pandemic
English Abstract: Given the critical situation during the pandemic, exploration of appropriate evaluation methods could be of a significant help to elementary school teachers. Towards this objective, a group of 17 experienced teachers who had taught during the COVID19 pandemic, as well as a random sample of 382 elementary school teachers across Fars Province answered questions on most appropriate methods of evaluation. The answers of the first group were used, alongside other sources, to construct the questionnaire that was sent electronically to the second group. Data analyses revealed that in the eyes of these teachers oral examinations, quick short answers, multiple assessment, and use of diverse sources are the more efficient ways of evaluation during the COVID crisis. In other words, interactive methods of evaluation are more efficient and the identification of these methods can help teachers improve their teaching.
Keywords: elementary school students , elementary school teachers , evaluation methods , COVID crisis .