چکیده فارسی: هوش اخلاقی یکی از متغیرهای تأثیرگذار بر بسیاری از ویژگیهای روانی ازجمله تقلب تحصیلی و خودشفقتی است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش گروهی هوش اخلاقی بر تقلب تحصیلی و خودشفقتی دانشآموزان است. روش پژوهش، نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 بود. پس از انتخاب تصادفی دو دبیرستان دخترانه و اجرای پیشآزمون، 50 دانشآموز که دارای نمره بالاتر از متوسط در تقلب تحصیلی و نمره پایینتر از متوسط در خودشفقتی بودند، انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. به گروه آزمایش هشت جلسه 90 دقیقهای مؤلفههای هوش اخلاقی آموزش داده شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه خودشفقتی فرم کوتاه ریس و همکاران (2011) و تقلب تحصیلی استیونز و گلباخ (2007)، بود. دادهها ازطریق تحلیل کوواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش هوش اخلاقی سبب کاهش تقلب تحصیلی و افزایش خودشفقتی در دانشآموزان شده است. آموزش هوش اخلاقی سبب میشود که دانشآموزان به اصول اخلاقی پایبند شوند و گرایش به تقلب در آنها کاهش یابد. همچنین، دانشآموزان از بعد خودشفقتی دارای صداقت و مسئولیتپذیری دربرابر تصمیمات خود شوند و به دلیل شکستها به انتقاد سختگیرانه از خود نپردازند. باتوجهبه تأثیر معنادار آموزش هوش اخلاقی بر خودشفقتی و تقلب تحصیلی دانشآموزان و نیاز جامعه به افراد با صداقت و مسئولیتپذیر، آموزش هوش اخلاقی به دانشآموزان توصیه میشود.
Affecting Self-Compassion and Academic Cheating among High School Girls by Increasing their Moral Intelligence through Group Teaching
English Abstract: It has been shown that moral intelligence can affect many psychological characteristics such as those manifesting themselves in academic cheating and self-compassion. Given that such intelligence refers to certain knowledge and skills that can be learned, the question that arises is whether group teaching of these skills would lead to a reduction in cheating and increase self-compassion. To answer this question two high schools in Tehran were randomly selected and the self-compassion and tendency towards academic cheating of their students measured. 50 students scoring highest on cheating tendency and lowest on self-compassion were selected and divided into two groups, one of which went through an eight session course on moral intelligence. The instruments used to measure the three constructs were assumed to be valid and reliable. Results show the expected outcome as cheating tendency decreased and self-compassion increased among the experimental group’s members. It appears that going through the course causes students to become committed to moral principles and more honest and responsible for their decisions. Thus it is recommended that such courses be taught in all schools facing the said problem.
Keywords: self-compassion , moral intelligence , academic cheating .