چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر هوش هیجانی بر قابلیتهای حرفهای معلمان و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در هنرستان دخترانه فنی و حرفهای پوشینهبافت در شهر اراک بوده است. جامعه آماری این پژوهش 420 دانشآموز هنرستان دخترانه پوشینهبافت در شهر اراک بود که از میان آنان 201 نفر بر مبنای جدول نمونهگیری مورگان و با روش تصادفی ساده انتخاب شدند. برای اندازهگیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامههای هوش هیجانی شرینک (2010)، قابلیت حرفهای معلمان امفادی(2001) و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان هرمنس(1970) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها نرمافزارهای اسپیاساس و لیرزل بهکار گرفته شد. یافتههای این پژوهش نشان دادند که میان هوش هیجانی و قابلیت حرفهای معلمان و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین رابطه میان قابلیت حرفهای معلمان و پیشرفت تحصیلی مورد تأیید قرار گرفت. با توجه به نتایج بهدست آمده میتوان گفت تقویت هوش هیجانی و قابلیتهای حرفهای معلمان موجب افزایش انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان فنی و حرفهای میشود. بهاینترتیب بهمنظور افزایش انگیزه پیشرفت در دانشآموزان، مطالعه پژوهشگران و اقدامات مسئولان ذیربط در این زمینه، ضرورت مییابد.
The Effect of Emotional Intelligence on Teachers’ Professional Competencies and Technical and Vocational Students’ Motivation to Progress
English Abstract: The present research has aimed to examine the effect of emotional intelligence upon teachers’ professional competencies and students’ motivation for academic progress in Poushineh Baft Technical and Vocational School in the city of Arak. The statistical population of this research consisted of 420 students from Poushineh Baft Technical and Vocational School in the city of Arak, 201 of whom were selected based on Morgan’s sampling table and in a simple random fashion. Shrink's emotional intelligence questionnaire (2010), Mfadi's questionnaire on teachers' professional competencies (2001) and Hermans' questionnaire for achievement motivation (1970) were used in order to measure the variables involved in the research. LISREL and SPSS software were used for data analysis. The results obtained by the research point out a positive, significant correlation between teachers' emotional intelligence and professional competencies and students' motivation for academic progress. The correlation between teachers' professional competencies and academic progress was also confirmed. The obtained results show that enhanced emotional intelligence and strengthened professional competencies in teachers can lead to higher motivation for academic progress in students in technical and vocational schools. Therefore, it seems necessary that more research be carried out and appropriate measures be taken by authorities in order to increase students' motivation for academic progress.
Keywords: emotional intelligence , teachers’ professional competencies , motivation for academic progress , technical and vocational school .