نویسندگان:
کیوان صالحی1 .1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه اصفهان و پژوهشگر مرکز مطالعات، تحقیقات و ارزشیابی آموزشی
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیبهای سیستم مدیریت منابع انسانی در نظام آموزشی آموزش و پرورش و ارائه پیشنهادهایی برای بهبود آن انجام شده است. این پژوهش، ماهیتاً کمی، از نظر هدف توصیفی و از نظر گردآوری دادهها، پیمایشی است. جامعه آماری متشکل از معلمان و مدیران مدارس دولتی استان تهران بوده و نمونه آماری به روش نمونهگیری احتمالی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده است. در این پژوهش شناسایی آسیبهای این نظام بر اساس مدل میر، در چهار حوزه جذب و تأمین، آموزش و بهسازی، نگهداری و بهکارگیری منابع انسانی صورت گرفته است. به این منظور، مصاحبههای اکتشافی با خبرگان آموزش و پرورش انجام و با توجه به مبانی نظری مرتبط، سؤالات پرسشنامه پژوهش تنظیم شد. برای تحلیل دادهها، نرمافزارهای LISREL و SPSS و روش تحلیل عاملی تأییدی و آزمون t تک نمونهای بهکار گرفته شده است. یافتهها حاکی از آن است که مهمترین آسیبها از نظر معلمان و مدیران، در حوزه نگهداری در مؤلفههای حقوق و مزایا و ایمنی، در حوزه آموزش و بهسازی، مؤلفه ارزیابی عملکرد و در حوزه کاربرد، مؤلفه انگیزش است. از میان این آسیبها میتوان به نامناسب بودن شاخصهای رتبهبندی و ارزیابی عملکرد، حقوق و مزایای پایین نسبت به سایر دستگاههای اجرایی کشور، فقدان حمایتهای قانونی مانند بیمه مسئولیت مدنی و قضایی برای معلمان و نبود نظام کارراهه شغلی اشاره کرد.
A Pathology of the Human Resources Management System in the Ministry of Education and Ways to Improve the System (A Quantitative Study)
English Abstract: The present research has endeavored to identify the flaws in the human resource management system in Iran's educational administration and resent suggestions for improvement. Quantitative in nature, this study has taken a descriptive approach regarding its objective while the approach toward data collection has been of the survey kind. Teachers and principals of state-owned schools in the province of Tehran constituted the statistical population, and the sample has been selected by means of random multistage clustered sampling. The system flaws have been identified in four areas – recruitment and securement, training and improvement, maintenance and the deployment of human resources. Thus, exploratory interviews were conducted with experts on Iran’s educational system, and the research questionnaire was devised based on relevant theoretical foundations. For data analysis, LISREL and SPSS software were used, and confirmatory factor analysis and the one-sample T-test were used. The findings indicate that, as seen by teachers and principals, when it comes to retaining staff, the most important flaws occur in the components of salary, benefits and security, while in the domain of training and improvement, performance assessment is the main component, and in the field of deployment, motivation is the main component. Inappropriate indices of ranking and performance assessment, inadequate salaries and benefits compared to other executive branches of the government, the lack of legal support such as civil liability insurance for teachers and the absence of a career path system can be named as some of the flaws.
Keywords: educational system , human resources management system , recruitment and securement , training and improvement , deployment .