چکیده فارسی: برنامه درسی ملی یکی از زیرنظامهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که نقشه کلان برنامهدرسی و چارچوب نظام برنامهریزی درسی کشور را تعیین می کند. هدف این پژوهش شناسایی مؤلفههای اجرای این برنامه و تعیین اعتبار و وزن آنها بود، بنابراین از روش پژوهش ترکیبی اکتشافی استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل محتوای برنامه درسی ملی، کتابها، مقالات، پژوهشها و مطالعات مرتبط با بنیانهای نظری اجرا، متخصصان برنامه درسی و همۀ صاحبنظران و دستاندرکاران اجرای برنامه درسی ملی بود که 1- برای شناسایی مؤلفههای اجرا، کل محتوای برنامه درسی ملی، 2- برای اعتباربخشی مؤلفههای اجرا، حداکثر منابع مرتبط و 6 نفر از متخصصان و 3- بهمنظور وزندهی 17 نفر از صاحبنظران و دستاندرکاران اجرایی به روش هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از نمونبرگ، فرم مصاحبه و پرسشنامه استفاده شده است. دادههای کیفی پژوهش از طریق تحلیل محتوای کیفی و با نرمافزار مکسکیودیای و دادههای کمی از طریق آنتروپی شانون تحلیل شده اند. براساس یافتههای این پژوهش، مؤلفههای اجرای برنامه درسی ملی شناسایی، اعتباربخشی و در نهایت وزن آنها معین شده است. این مؤلفهها عبارتاند از: طراحی، تدوین و تصویب اسناد واسطهای، تدوین برنامههای درسی، طراحی و تولید مواد و رسانههای یادگیری، اجرای زمان آموزش، اجرای ساختار، اشاعه و پذیرش، تأمین، نگهداشت و ارتقای نیروی انسانی برای طراحی و تدوین برنامهدرسی، توانمندسازی نیروی انسانی بخشهای گوناگون اجرا، اجرای سازوکارهای تشویق مجریان، پشتیبانی، توجه به شرایط و عوامل مؤثر بر اجرا، اجرای برنامههای درسی، مستندسازی اجرا و پایش و نظارت.
Revisiting the Constituents of Deploying the National Curriculum
English Abstract: National Curriculum is one the subsystems of the Fundamental Reform Document of Education that maps out the general curriculum and the framework for curriculum planning. The main objective of the current research has been the identification, validation, and the weight of elements required for the implementation of this curriculum. To this end, a set of documents were analyzed, and a group of experts interviewed. Findings of the research reveal the following as steps necessary in implementing the curriculum: the design, preparation, and ratification of intermediary documents, preparation of curricula, the design and production of learning material and media, planning for the recruitment, training, and empowerment of human resources for the task of curriculum design and development, and curriculum implementation, documentation, and monitoring.
Keywords: curriculum , national curriculum , implementation .