چکیده فارسی: روش آموزش فعالیت - محور گونه ای از رویکرد ارتباطی آموزش زبان است که در سطح دنیا مورد توجه قرار گرفته است. این پژوهش به بررسی و مقایسه آگاهی و دانش معلمان زبان انگلیسی ایرانی از اصول آموزش فعالیت - محور و رویکرد آنان نسبت به این روش و کاربردی بودن این روش در مدارس ایران قبل و بعد از تغییر برنامه درسی میپردازد. دادههای پژوهش در دو مرحله قبل از تغییر برنامهدرسی و بعد از آن از طریق پرسشنامه محققساخته اعتبارسازی شده گردآوری و با استفاده از آزمونهای تحلیلواریانس و مربعکای تحلیل شده اند. نتایج نشان میدهد که تنها قبل از تغییر برنامه درسی میان آگاهی و رویکرد معلمان زبان مدارس و مؤسسات آموزش زبان نسبت به آموزش فعالیت - محور و قابلیت اجرای آن تفاوت معنادار وجود داشته است. اما معلمان مدارس در هر دو مرحله پژوهش، کمبود زمان، کلاسهای شلوغ، ناهمگن بودن سطح زبانی دانشآموزان و ضعف بسندگی دانش زبانی معلمان و کتابهای درسی را از عوامل بازدارندۀ اجرای روش آموزش فعالیت- محور بیان کرده اند. نتایج آزمون مربع کای برای مقایسه دلایل عدم کاربرد روش آموزش فعالیت - محور قبل و بعد از تغییر برنامه درسی نشان میدهد کتاب درسی تنها عاملی است که تفاوتی معنادار را میان دو گروه نشان میدهد. بهعبارتدیگر، گرچه بعد از تغییر برنامهدرسی آگاهی معلمان از اصول آموزش فعالیت- محور افزایش یافته و کتاب درسی نیز برای اجرای این روش مناسبتر شده است، عوامل متعدد دیگری نیازمند توجه بیشترند.
The Role of Changing Curriculum in English Teachers’ Awareness and Approach to Task-Based Teaching and its Potential Use in Iranian Schools
English Abstract: Task-based method of teaching is a type of communicative approach to language teaching all over the world. However, the success of its use depends on teachers’ awareness and approach, and the curriculum in use. To explore these factors in Iran, wherein the curriculum was recently changed, a group of English teachers from schools and centers for language learning was given a questionnaire both before and after the curriculum change. Data analyses revealed that with the old curriculum there was a significant difference between teachers’ knowledge and use of task-based approach. However, at both stages, school teachers considered shortage of time, crowded classrooms, uneven level of language knowledge among learners, and the weaknesses of both teachers and textbooks as the main impediments on the way of using the task-based approach. In other words, although the improvements in textbooks following the curriculum change has led to better understanding of teachers, many other factors remain to be addressed before the use of this approach would bear the desired fruit.
Keywords: approach , task-based method of teaching , awareness , applicability .