چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر، طراحی و ارزیابی الگویی ساختاری از متغیرهای اجتماعی و فردی مؤثر بر درگیری تحصیلی بود. به این منظور 511 دانشآموز سال سوم دبیرستانهای شهر همدان (256 پسر و 255 دختر) در سال تحصیلی96- 1395 به روش نمونه برداری خوشهای چند مرحلهای تصادفی انتخاب شدند. آنها به پرسشنامههای حمایت اجتماعی ادراکشده (زیمت، دالم، زیمت و فارلی، 1988)، پروفایل سرمایههای تحولی (بنیاد پژوهشی مینهسوتا، 2005)، سرمایه روانشناختی (لوتانز، آوولیو، آوی و نورمن، 2007)، بهزیستی روانشناختی (ریف، 1989) و درگیری تحصیلی سالملا- آرو و آپادایا (2012) پاسخ دادند. برای آزمودن الگوی پیشنهادی پژوهش، از روش الگویابی معادلات ساختاری، با تبعیت از رویکرد دومرحلهای اندرسون و گربینگ استفاده شد. الگوی پیشنهادی درگیری تحصیلی در جامعه پژوهش برازنده بود ( 1/87 = X2/DF=0/004 ،MSEA). تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که اثر حمایت اجتماعی ادراک شده بر درگیری تحصیلی بیش از آنکه مستقیم باشد، غیرمستقیم است. بنابراین، سرمایههای تحولی، سرمایه روانشناختی و بهزیستی روانشناختی میانجیگرهای کامل و تقویت کننده میان حمایت اجتماعی ادراک شده و درگیری تحصیلی اند. در این میان، نقش میانجیگر بهزیستی روانشناختی به عنوان متغیر سطح دوم، از طریق سرمایههای تحولی و سرمایه روانشناختی بر درگیری تحصیلی تأیید نشده است. درنهایت مقادیر مجذور همبستگیهای چندگانه(R2) برای توابع ساختاری نشان داد که این الگو 37 درصد از واریانس درگیری تحصیلی را تبیین میکند. نتیجه اینکه، با افزایش حمایتهای اجتماعی ادراک شده میتوان میزان سرمایههای تحولی، سرمایه روانشناختی و بهزیستی روانشناختی دانشآموزان را بهبود بخشید تا این عوامل در کنار یکدیگر شرایط ایجاد درگیری تحصیلی را برای آنان فراهم سازند.
The Effect of Perceived Social Support, Developmental and Psychological Capitals, and Psychological Well-Being on Academic Engagement: Testing a Conceptual Model
English Abstract: To help with the improvement of academic engagement, a structural model incorporating social and individual variables was deemed necessary. Hence, such a model was designed and evaluated with the help of a cluster sample of 511 high school juniors in Hamedan. A battery of questionnaires was used to collect data. The Anderson & Gerbing’s two- step approach was used to define the proposed structural model. This model well fitted the research population (X2/DF= 0.004, MSEA=1.87). Data analyses revealed that the effect of perceived social support on academic engagement is more indirect than direct, as it was assumed. Hence, developmental and psychological capitals, as well as psychological well-being are supportive mediators, although the role of psychological well-being as a second level variable, was not confirmed. All in all, the model explains 37% of the variance in academic engagement. It is thus concluded that increasing perceived social support can improve developmental and psychological capitals, and psychological well-being, leading to improved academic engagement.
Keywords: academic engagement , perceived social support , psychological well-being , developmental capitals , psychological capitals .