چکیده فارسی:
مقدمه: یکی از جمله عواملی که امروزه همه جوامع و خصوصا جامعه ما با آن روبرو بوده و زمینه ساز مشکلات زیادی شده، گرایش روزافزون نوجوانان به رفتارهای پرخطر است. پژوهش حاضر با هدف پیش بینی رفتارهای پرخطر بر اساس بدنظمی هیجانی و خودمتمایزسازی در نوجوانان دختر انجام شد. روش پژوهش حاضر همبستگی بود.
روش پژوهش: جامعۀ آماری پژوهش، شامل کلیه نوجوانان دختر شهر شیراز بودند که از بین آنها تعداد 200 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه رفتارهای پرخطر، مقیاس اوّلیه دشواری در تنظیم هیجان و پرسشنامه خود متمایزسازی گردآوری شد. برای تحلیل دادهها از همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که بین بدنظمی هیجانی و گرایش به رفتارهای پرخطر ارتباط معنیداری وجود دارد، بین خودمتمایزسازی و گرایش به رفتارهای پرخطر ارتباط معنی داری وجود دارد، در نهایت ضریب همبستگی چندگانه برابر با 404/0=MR و ضریب تعیین برابر با 163/0=RS بود که در سطح 017/0>p معنیدار بود. به عبارتی 3/16% از واریانس مربوط به گرایش به رفتارهای پرخطر به وسیلۀ متغیرهای مذکور تبیین شد.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج این پژوهش میتوان به وسیله بدنظمی هیجانی و تمایزیافتگی، میزان گرایش دانش آموزان به رفتارهای پرخطر را پیش بینی کرد.
Predicting the tendency to risky behaviors in adolescent girls based on emotional dysregulation and self-differentiation
English Abstract: Abstract Introduction: One of the factors that all societies, especially our society, are facing today and has become the basis for many problems, is the increasing tendency of teenagers to risky behaviors. The present study was conducted to predict high-risk behaviors based on emotional dysregulation and self-differentiation in adolescent girls. The method of the present research was a correlation. Research method: The statistical population of the research included all teenage girls in Shiraz City, from which 200 people were selected as a sample using a multi-stage cluster sampling method. The data of the research was collected using the high-risk behavior questionnaire, the primary scale of difficulty in emotion regulation, and the self-differentiation questionnaire. Pearson correlation and multiple regression were used for data analysis. Findings: The results showed that there is a significant relationship between emotional dysregulation and the tendency to risky behaviors, there is a significant relationship between self-differentiation and the tendency to risky behaviors, finally, the multiple correlation coefficient is equal to MR=0.404 and the coefficient of determination It was equal to RS=0.163, which was significant at p >0.017 level. In other words, 16.3% of the variance related to risky behaviors was explained by the mentioned variables. Conclusion: Based on the results of this research, it is possible to predict the tendency of students towards risky behaviors using emotional dysregulation and differentiation.