چکیده فارسی: پژوهش حاضر باهدف بررسی ویژگیهای روانسنجی آزمون استعداد بارت برای هدایت تحصیلی شغلی دانشآموزان پایه نهم انجام شده است. روش تحقیق از نظر هدف توسعهای و از نظر اجرا پیمایشی بود. جامعه آماری همۀ دانش آموزان پایه نهم شهرستانهای سقز و بوکان (سقز،2542 و بوکان، 2139 نفر) در سال تحصیلی 97-1396 بودند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران و با محاسبه خطای پنج درصد و با روش نمونهگیری سهمیه ای و تصادفی خوشه ای 830 نفر (500 دختر،330 پسر) بهدست آمد. ابزار پژوهش مجموعه 434 سؤالی استعداد بارت بود که دانشآموز باید در 153 دقیقه به سؤالات آزمون پاسخ میداد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل واریانس چندمتغیره، تحلیل عامل تاییدی، ضریب همبستگی پیرسون، t، z) استفاده شد و نتایج با نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان دادند که اندازه ضرایب در سه گونه از روایی (صوری، ملاکی و سازه) و سه گونه از اعتبار (بازآزمایی، گاتمن و کودرریچاردسون 20) تا حدودی مناسب است. علاوه بر این جدول هنجار نمرات با میانگین صد و انحراف معیار 15 برای تبدیل نمرات به بهره هوشی چندگانه ایجاد شده است. بهطورکلی یافتههای حاصل از این پژوهش نشان دادند که آزمون استعداد بارت از اعتبار و روایی مناسبی برخوردار است و میتوان از آن برای هدایت تحصیلی شغلی دانش آموزان پایه نهم استفاده کرد.
Assessing the Validity and Reliability of Barrett’s Test of Aptitude for the Use among 9th Graders
English Abstract: Academic and occupational guidance of the 9th graders require a valid and reliable instrument. Given that Barrett Aptitude Test is widely available, and perhaps used, it was deemed necessary to assess its psychometric characteristics. To this end, a cluster sample of 830 ninth graders from among all such students during the 2017-2018 school year in cities of Saqqez and Bukan, was selected. They answered the 434 questions on the aptitude test in 153 minutes. Data analyses revealed that both validity and reliability of the instrument are to some extent acceptable. Thus it can be used in guiding the 9th graders as well as estimating their IQ based on the scores obtained through this test.
Keywords: aptitude , Barrett’s Aptitude Test , academic-occupational guidance , field selection , 9th graders .