چکیده فارسی: هدف این پژوهش شناسایی شاخصهای شایستگی دانشجو- معلمان تربیتبدنی و عوامل زمینهای مؤثر بر آن بود. روش پژوهش شناختی از نوع ترکیبی (کیفی-کمّی) است. نمونههای پژوهش در مرحله کیفی، صاحبنظران (22 نفر) و در مرحله کمّی دانشجو- معلمان دانشگاههای فرهنگیان سراسر کشور به تعداد 324 نفر بوده است. برای گردآوری دادههای پژوهش در بخش کیفی از مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمّی از پرسشنامه استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها در مرحله کیفی از کدگذاری باز، محوری و گزینشی و در بخش کمّی از روایی سازه و ضریب مسیر استفاده شده است. همۀ تحلیلها با نرمافزارهای مکسکیودا و اسمارت پیال اس انجام شده است. تجزیه و تحلیل دادههای کیفی نشان داده که شایستگی دانشجو- معلمان تربیتبدنی دارای چهار شاخص تربیتی موضوعی، تربیتی، موضوعی و عمومی است. عوامل زمینهای مؤثر بر شایستگیهای دانشجو- معلمان تربیتبدنی نیز مشمول شاخصهای آشنایی با فناوری اطلاعات، فراهم کردن امکانات، خصوصیات شخصیتی مربیان، فراهم کردن تسهیلات، محیط و حمایت مسئولان بود. نتایج بخش کمی نیز نشان داده است که عوامل زمینهای بر شایستگی دانشجو- معلمان تریبت بدنی دانشگاههای فرهنگیان ایران تأثیر مثبت و معنادار (0/854) دارد (0/01>P). با توجه به نتایج پژوهش میتوان بیان کرد که در صورت فراهم کردن و تقویت عوامل زمینهای در دانشگاه فرهنگیان میتوان شایستگی دانشجو- معلمان تربیت بدنی را افزایش داد. همچنین شناسایی شاخصهای شایستگی را میتوان به منزلۀ گامی در راستای تقویت و احیای شایستگیهای دانشجو- معلمان تربیتبدنی (متناسب با نیازهای آموزش تربیتبدنی) در نظر گرفت.
Factors Influencing Indices of Competency for Student-Teachers in Physical Education
English Abstract: To identify the indices of competency for student-teachers in Physical Education and factors that influence them, 22 expert were interviewed and 324 student-teachers from all over the country were given a questionnaire. Data analyses revealed that competency has four sets of indices in the areas of subjective-educational, educational, subjective, and general. Factors affecting these competencies include familiarity with information technology, availability of facilities, teachers’ characteristics, environmental possibilities, and administrative support. These factors are shown to have a significant positive effect on the competency of student-teachers in Physical Education. Given the findings, it can be said that if the identified factors were provided for and supported, then the competency of the student-teachers would improve.
Keywords: competency , Farhangian University , student-teachers in Physical Education , basic factors .