چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر مقایسۀ اثربخشی آموزش هوش اخلاقی و هوش معنوی بر حل تعارض با والدین، در میان دانشآموزان متوسطه دوم شهر باغملک بوده است. طرح پژوهش از نوع آزمایشی پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش را همۀ دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهر باغملک در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل میدادند. از میان آنها 450 نفر به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند، سپس مقیاس حلتعارض با والدین اشتراوس (CTS)، روی آنها اجرا شد و از میان آنها 90 نفر که تعارض بالایی با والدین داشتند، به روش تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل گمارده شدند. هر کدام از گروههای آزمایش (گروه هوش اخلاقی، گروه هوش معنوی) در هشت جلسه آموزشی شرکت کردند و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. در پایان، پسآزمون (CTS) روی گروههای آزمایش و کنترل انجام گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از تحلیل کوواریانس چند متغیره و یک متغیره استفاده شد. یافتهها نشان دادند که اختلاف نمرههای دو گروه آزمایش که مداخله دریافت کردند نسبت به گروه کنترل در حل تعارض استدلالی، کلامی و فیزیکی در سطح (0/01>P)، معنادار است، یعنی مداخله هوش اخلاقی و معنوی بر شیوههای حل تعارض دانشآموزان با والدین اثربخش بود، اما اختلاف میانگین نمرههای دو گروه آزمایشی با یکدیگر در حل تعارض استدلالی، کلامی و فیزیکی در سطح (0/05
Resolving Student-Parents Conflicts through the Improvement of Moral and Spiritual Intelligence
English Abstract: Resolving conflicts between students and their parents could lead to improvements in academic achievement. As a result, ways of helping with such an outcome are of significance. It can be hypothesized that improvements in moral and spiritual intelligence could lead to such resolutions. To explore this relationship, from among 450 high school students selected randomly, a group of 90 students with high level of parental conflict was identified using a valid instrument. They were assigned to two experimental and one control groups. The experimental groups received 8 weeks of instructions on using their moral and spiritual intelligence. Post-treatment assessments revealed that both experimental groups scored significantly higher than the control group on conflict resolution skills while no difference between the two experimental groups was detected. Thus, it can be concluded that improvements in students’ spiritual/moral intelligences can lead to decrease in their conflicts with their parents.
Keywords: moral intelligence , spiritual intelligence , conflict resolution with parents .