چکیده فارسی: این پژوهش با هدف بررسی مدلیابی روابط سن ورود به مدرسه با پیشرفت تحصیلی با میانجیگری هوش معنوی، مهارتهای اجتماعی و خلاقیت در دانشآموزان انجام شده و از نوع پژوهشهای همبستگی مبتنی بر روش مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش همه دانش آموزان دختر پایه دهم متوسطه شهر ارومیه (1472 نفر) در سال تحصیلی 97-1396 بوده اند. در این پژوهش با توجه به تعداد متغیرهای مشاهده شده و تخصیص دادن ضریب 15 برای هر متغیر و با احتساب احتمال وجود پرسشنامههای ناقص، 250 نفر به عنوان حجم نمونه با روش تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری دادهها شامل مقیاس هوش معنوی کینگ (2008)، مقیاس مهارتهای اجتماعی ایندربیتزن و فاستر (1992) و آزمون خلاقیت عابدی (1372) بود. یافتهها نشان دادند که مدل پژوهش تایید شده و به طور کلی 0/26 از پیشرفت تحصیلی با سن ورود به مدرسه، هوش معنوی، مهارتهای اجتماعی و خلاقیت قابل تبیین است. همچنین سن ورود به مدرسه اثر مستقیم معنادار بر پیشرفت تحصیلی دارد و سن ورود به مدرسه با میانجیگری هوش معنوی، مهارتهای اجتماعی و خلاقیت اثری غیر مستقیم بر پیشرفت تحصیلی میگذارد. با توجه به نتایج به دست آمده، در فرایند آموزشی، سن ورود به مدرسه علاوه بر تأثیر بر هوش معنوی، مهارتهای اجتماعی و خلاقیت، میتواند به صورت غیر مستقیم بر پیشرفت تحصیلی اثرگذار باشد.
School Age and its Relation to Academic Achievement through the Mediation of Spiritual Intelligence, Social Skills, and Creativity
English Abstract: Academic achievement is a function of many factors among which the school entry age has been controversial. Although the impact of the age factor is rather obvious, its effect is mediated by factors such a spiritual intelligence, social skills, and creativity. In order to devise a structural model by which the academic achievement can be predicted, a sample of 250 female 10th graders was selected through cluster sampling, Utilizing three adequately valid and reliable instruments, spiritual intelligence, social skills, and creativity of the respondents were measured. Data analyses supported the model by explaining 26% of the variance in academic achievement by the above four factors. The effect of age factor is shown to be direct and significant while its mediated effect is considerable. Results clearly show that school entry age can impact the other four factors either directly or indirectly.
Keywords: creativity , social skills , academic achievement , spiritual intelligence , school entry age .