چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف مطالعه رابطۀ هوش معنوی، مسئولیتپذیری و شادکامی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر قزوین در سال تحصیلی96-1395 انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر قزوین بودند که از میان آنان 150 نفر با روش نمونهگیری دردسترس به عنوان نمونه انتخاب شده اند. به منظور گردآوری دادههای پژوهش، از پرسشنامه اندازهگیری هوش معنوی ناصری(1387)، پرسشنامه شادکامی آکسفورد (1989) و پرسشنامه تفسیرهای مسئولیت سالکوسکیس(2000) استفاده شده است. دادههای پژوهش با روشهای آمار توصیفی و استنباطی (همبستگی پیرسون، رگرسیون و آزمون t) با بهرهگیری از نرم افزار SPSSتجزیه و تحلیل شده اند. نتایج پژوهش بیانگر این بود که هوش معنوی میتواند پیشبینی کننده مثبت و معنادار شادکامی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه (0/001 ¢P) باشد و ۸ درصد از واریانس آن را پیش بینی کند. همچنین نتایج نشان داد که مسئولیتپذیری میتواند پیشبینی کننده مثبت و معنادار شادکامی دانشآموزان (0/001 ¢P) باشد و 18 درصد از واریانس آن را پیش بینی کند. بر اساس نتایج بهدست آمده مسئولیتپذیری در مقایسه با هوش معنوی پیشبینی کننده قویتر شادکامی دانش آموزان است.
The Relation between Spiritual Intelligence, Accountability, and Happiness among Female High School Students
English Abstract: With the aim of helping female high school students in Qazvin lead a happier life, the hypothesized relationship between happiness, spiritual intelligence, and accountability was explored with the help of an accessible sample of 150 such students. Three instruments of adequate validity and reliability were utilized in order to collect the needed data. Analyses of the collected data revealed that accountability is a better predictor of happiness as it explains 18% of its variance while only 8% of the variance in happiness among respondents is explained by spiritual intelligence.
Keywords: students , happiness , accountability , spiritual intelligence .