چکیده فارسی: کودکان در دوره 3 تا 6 سالگی در دوره رشد طلایی حرکتی قرار دارند. هدف این مطالعه تدوین یک برنامه آموزشی بازی- محور و تعیین اثربخشی این روش به منزلۀ یک مدل بومی روی توسعه مهارتهای حرکتی پایه کودکان 3 تا 6 ساله است. نمونه مورد مطالعه 210 کودک دختر و پسر با میانگین سنی (8/02±4/1) شهر تهران بودند که به شکل دردسترس در این پژوهش شرکت کردند. روش پژوهش به شکل نیمه آزمایشی بود که افراد به شکل تصادفی در دو گروه تجربی (108 نفر) و گروه کنترل (102 نفر) قرار گرفتند. گروه تجربی از ابتدای مهر ماه 1395 تا انتهای خرداد ماه 1396و هر هفته یک جلسه برنامه آموزشی روپا را اجرا کردند. گروه کنترل نیز به روش معمول در طول این مدت به فعالیتهای آموزشی خود مشغول بودند. گردآوری اطلاعات از طریق آزمون دنور-2 و در سه مرحله (پیش آزمون، پس آزمون، آزمون پیگیری) انجام گرفت. دادهها از طریق آزمون تی مستقل و وابسته با (0/50=α) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که برنامه آموزشی روپا سبب بهبود معنادار مهارتهای حرکتی درشت کودکان مورد مطالعه شد و این اثرات تا مدت سه ماه ماندگاری خود را حفظ کرد (0/01>P). نتایج این مطالعه نشان میدهد که از بازیهای حرکتی روپا میتوان به عنوان یک برنامه مؤثر برای توسعه مهارتهای پایه حرکتی درشت کودکان 3 تا 6 ساله بهرهگرفت. پژوهش حاضر تأیید کننده نظریههای مربوط به آموزش با بازی به کودکان خردسال است.
Improving 3-6-Year-Old Children’s Motor Skills through Roopa, a Play-based Educational Program
English Abstract: Children at the ages of 3-6 years are within a golden period of motor development, and as such having an appropriate program could help them benefit more from this period. One such a program is a domestically developed one called Roopa which is play-based. To assess the effectiveness of this program an accidental sample of 210 boys and girls was randomly divided into two groups of experimental and control. The experimental group went through the Roopa program, while the other group had the regular program. Denver Test II was used to assess the two groups’ motor skills before, after the program which lasted one academic year, and as a follow up three months after the program. Statistical analyses of the data revealed a significant and lasting improvement of the said skills among the experimental group. Thus it is suggested that such programs be used for this age group.
Keywords: child , Play , basic motor skills , Roopa Program .