چکیده فارسی: هدف اصلی این پژوهش بررسی دیدگاه معلمان و دانشآموزان در زمینۀ طراحی آموزشی همدلانه است. رویکرد پژوهش، کیفی و روش آن پدیدارنگاری است. جامعه پژوهش معلمان و دانشآموزان شهر تهران بودند که برای انتخاب معلمان از روش نمونهگیری گلوله برفی و برای دانشآموزان از روش ترکیبی استفاده شده است. به منظور گردآوری دادهها از مصاحبههای نیمهساختارمند استفاده شده و دادههای به دست آمده با روشهای کدگذاری باز و مقولهبندی توصیفی و نیز برونداد استنتاجی در نرمافزار MAXQDA کدگذاری و تحلیل شده اند. یافتهها نشان میدهند که طراحی آموزشی همدلانه از دیدگاه معلمان، به دو شیوۀ کلیِ ایجابی و سلبی شکل میگیرد. طراحی همدلانۀ ایجابی شامل فراالگویی، مشارکتی، ذهنی و یادگیرنده- محور است. طراحی همدلانه سلبی، شامل طراحی غیرمنعطف، طراحی غیرضروری و طراحی هدف- محور است. دانشآموزان معتقدند در طراحی همدلانه نقش معلم باید از دانشآموز مجزا شود. دانشآموزان نقش معلم را در دو بعدِ اخلاق حرفهای و مهارتهای حرفهای میبینند. مهارت حرفهای معلم شامل برنامهریزی، روش تدریس، مدیریت، روزآمد بودن اطلاعات و سواد علمی بالا، درسپژوهی و سوابق کاری است. بعد اخلاق حرفهای نیز شامل مؤلفههایی مانند خودشناسی، انعطافپذیری، قانونپذیری، وجدان کاری، حسن رفتار و انگیزۀ شغلی است. نقش دانشآموزان نیز در یک آموزش مؤثر شامل همکاری، یادگیری و درک، انگیزش، عملکرد مناسب، قانونمداری، انضباط و تلاش است. در پایان به منظور طراحی آموزشی مبتنی بر همدلی، چارچوبی جدید برای طراحی همدلانۀ چهارلایهای با ابعاد مربوطه ارائه شده است.
A Framework for Compassion-Based Teaching
English Abstract: To present a framework for compassionate teaching, the views of teachers and students on the topic were sought. These informants were chosen from among their corresponding populations in Tehran, using the snowball and mixed methods. Semi-structured interviews were used to gather the needed data. To analyze the data open coding and descriptive categorization were utilized. Results show that from the teachers’ perspective the design of compassion-based teaching has two general methods: one that emphasizes cooperation and student-centeredness, while the other is goal-oriented and emphasizes lack of flexibility and unnecessary designing. In students’ view, teacher’s bi-dimensional role is separated from that of the student. The moral dimension includes flexibility, being conscientious, motivated, and law-oriented, while the skill dimension includes skills like planning, teaching, managing, and being knowledgeable. Students’ role emphasizes cooperation, motivation, learning and good performance, discipline, and hard work. Based on these findings, a four layer framework for compassion-based teaching is presented.
Keywords: phenomenology , instructionaldesign , compassion-based teaching , compassion .