چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی تطبیقی تلفیق تربیت اقتصادی در دوره ابتدایی در کشورهای اسکاتلند، چین، استرالیا و ایران انجام شده است. این پژوهش، پیمایش تطبیقی است و اطلاعات مورد نیاز برای پاسخگویی از طریق پایگاههای اینترنتی مانند سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، شبکه بینالمللی آموزش مالی و سایتهای آموزش و پرورش کشورهای مورد مطالعه گردآوری شده است. الگوی مورد استفاده، الگوی بردی است. براساس این الگو ابتدا اطلاعات مورد نیاز درباره تجربیات کشورهای مختلف از منابع معتبر گردآوری و تفسیر شدند، سپس در مرحله مجاورت، تفاوتها و شباهتها مطرح و در مرحله آخر دادههای حاصل از تفسیر و همجواری مورد مقایسه و تطبیق قرار گرفته اند. از میان کشورهای جهان، سه کشور اسکاتلند، چین و استرالیا با واحد تطبیق نظامهای آموزشی(غیرمتمرکز) و به دلیل تلفیق کامل تربیت اقتصادی در برنامه درسی انتخاب و دلالتهای آن برای تربیت اقتصادی در ایران نیز مطرح شده است. نتایج پژوهش حاکی از آنست که اشتراک کشورهای منتخب در اهداف تربیت اقتصادی در دو حیطۀ دانش و مهارت است و تفاوت سه کشور، در تأکید کشور استرالیا بر توانایی به کارگیری دانش، مهارت و ارزشها به صورت توامان میباشد. در زمینۀ شیوۀ سازماندهی، تلفیق درون موضوعات درسی مختلف بهویژه درس مطالعات اجتماعی به منزلۀ موضوع درسی مشترک میان کشورها مطرح است و نهایتاً در زمینه فرصتهای یادگیری بر استفاده از روشهای فعالیت-محور، کاوشگری، پرسشگری و مناظره همراه با فناوریهای اطلاعات و ارتباطات تأکید شده و تفاوت در ارج نهادن کشور چین به سواد اقتصادی در حکم یک فعالیت فوقبرنامه است.
A Comparative Study of Economic Training as a Component of Elementary School Curriculum in Scotland, China, and Australia, and its Implications for Such a Training in Iran
English Abstract: Given the importance of economic training, it has been successfully incorporated in the elementary school curricula in Australia, China, and Scotland. However, the absence of such topic within the Iranian curriculum requires a model based on the successful experiences of these countries. The selected three curricula were initially described, then interpreted, categorized, and finally compared and contrasted. The similarity between the selected countries seem to be in the goals of economic training which are defined in the two domains of knowledge and skills, while their difference is in Australian emphasis on the concurrent use of all three domains of knowledge, values, and skills. In the way of organization having a common course in social studies, and in the area of learning opportunities, the emphasis on activity, inquiry, debate, and their related technologies are other similarities. China stands aside when it comes to valuing economic literacy as an extra-curricular activity.
Keywords: elementary school , economic training , integrated curriculum .