چکیده فارسی: تأمل در تدریس، روشی شناختهشده برای یادگیری تدریس است. تأمل شکلی است از تفکر که با نگاه به خود در پی بهبود بخشیدن است. از همین رو، رویکردهای اخیر کارورزی بهسوی رویکرد تأملی گرایش پیداکردهاند. با اینحال مدلهای با جزئیات برای طراحی و اجرای کارورزی تأمل- محور در دسترس نیست. در این تحقیق سعی شده است تا یک مدل طراحی آموزشی برای طراحی اینگونه محیطها اعتباریابی شود. چارچوب نظری مدل بر اساس نظریه سازندهگرایی اجتماعی بوده است. عناصر مدل با بررسی پیشینۀ تحقیقاتی و درنظرگرفتن چالشهای اینگونه محیطها، بر اساس سه عنصر موقعیت آموزشی(شرایط، روشها و نتایج) و مراحل آن در قالب مراحل تحلیل، طراحی، توسعه، اجرا و ارزشیابی سازماندهی شده است. در این پژوهش، بهمنظور اصلاح و تائید مدل، از روش اعتباریابی درونی استفاده شده است. اعتباریابی درونی در این تحقیق با دو راهبرد بررسی متخصصان و قابلیت استفاده انجام شده است. در راهبرد اول، متخصصان فناوری، مدل را از منظر تخصص طراحی آموزشی بررسی کردند.در راهبرد دوم، افرادی که باید با استفاده از مدل، آموزشهای خود را طراحی کنند، یعنی مربی- معلمان، یک نمونه طراحی و مشکلات و اعتبار مدل را در عمل بررسی کردند. مشارکتکنندگان در این اعتباریابی شامل متخصصان طراحی آموزشی (5 نفر) و مربی-معلمان (4 نفر) بودند. این اعتباریابی در چهار دور انجام شد. بر اساس نظرات مشارکتکنندگان، مدل اصلاح شد و درنهایت مورد تائید قرار گرفت (میزان توافق: 88%). از این مدل میتوان به مثابه راهنما در طراحی محیطهای یادگیری کارورزی تأمل- محور برای ارتقای تأمل دانشجومعلمان بهرهمند شد. پیشنهاد میشود در پژوهشهای آینده، اعتباریابی بیرونی این مدل انجام شود.
Design and Validation of an Instructional Design Model for Reflection-Based Learning Environments
English Abstract: Reflection on teaching is a known method of learning to teach. Reflection is a form of thinking wherein improvement is sought through self-observation. Recent approaches to teaching practicums have gravitated towards reflective ones. However, there are no exact models for the design and implementation of reflection-based practicum. In this study with a social constructivist perspective, the validity of one such model is explored. The basic elements of the instructional situation, i.e. conditions, methods, and results, along with the implementation stages of analysis, design, development, implementation, and evaluation constitute the chosen model. A group of 5 educational technologists initially studied the model from an instructional design perspective. Then a group of 4 teacher educators, as users of the model, were asked to design a sample teaching situation using the given model. The feedback given by the two groups was used to improve the model in four rounds of validation. The final version of the model gained an approval measure of %88 by the two groups.
Keywords: instructionaldesign , reflection , practicum , learning environment design , teaching methods , internal validation .