چکیده فارسی:
مقدمه: نگهداری از کودکان طیف اوتیسم، خانواده بهویژه مادران را با استرس، اضطراب و مشکلات گوناگون روبهرو مینماید، بنابراین با توجه به لزوم تحقیق در این خصوص هدف از پژوهش حاضر پیشبینی اضطراب فراگیر و اضطراب اجتماعی بر اساس انعطافپذیری شناختی در مادران کودکان اوتیسم با نقش میانجی تنظیم هیجان بود.
روش پژوهش: طرح پژوهش توصیفی همبستگی از نوع تحلیل مسیر است. جامعۀ پژوهش کلیه مادران کودکان اوتیسم که در 6 ماهه دوم سال 1401 به مراکز اوتیسم شهر تهران مراجعه کردند، بود که از بین آنها بهصورت در دسترس 122 نفر دارای کودکان پسر 7 تا 11 سال، بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل مقیاس کوتاه اختلال اضطراب فراگیر اسپیتزر و همکاران (2006)، مقیاس اضطراب اجتماعی کانر و همکاران (2000)، پرسشنامه انعطافپذیری شناختی دنیس و وندروال (2010) و پرسشنامه تنظیم هیجان گروس و جان (2003) بود.
یافته ها: نتایج نشان داد انعطافپذیری شناختی با اضطراب فراگیر (44/0-r= و 01/0p<) و اضطراب اجتماعی (37/0-r= و 01/0p<) رابطه منفی و معنادار دارد و بین انعطافپذیری شناختی و تنظیم هیجان نیز (65/0r= و 01/0p<) رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین رابطه منفی معناداری بین تنظیم هیجان و اضطراب فراگیر (42/0-r= و 01/0p<) و اضطراب اجتماعی (38/0-r= و 01/0p<) به دست آمد. نتایج تحلیل مسیر جهت بررسی الگوی پیشنهادی، نشان داد تنظیم هیجان در رابطه انعطافپذیری شناختی با اضطراب فراگیر و اضطراب اجتماعی نقش میانجی دارد.
نتیجه گیری: باتوجهبه نتایج میتوان گفت، تنظیم هیجان بهعنوان مولفه ای اثرگذار بر اضطراب فراگیر و اضطراب اجتماعی متأثر از انعطاف پذیری شناختی است.
Prediction of pervasive anxiety and social anxiety based on cognitive flexibility in mothers of autistic children with the role of emotion regulation mediator
English Abstract: Introduction:Taking care of autistic children makes the family, especially the mothers, face stress, anxiety and various problems, therefore, considering the necessity of research in this regard, the purpose of this research is to predict pervasive anxiety and social anxiety based on cognitive flexibility in mothers of autistic children. It was with the mediator role of regulating excitement. Research method:The research design is a descriptive correlation of the path analysis type.The research population was all the mothers of autistic children who referred to autism centers in Tehran in the second 6 months of 2011, and among them, 122 people with male children between7and 11 years of age were selected as a sample. The tools of this research included the Short Generalized Anxiety Disorder Scale by Spitzer et al. (2006), Social Anxiety Scale by Conner et al. (2000), Cognitive Flexibility Questionnaire by Dennis and Vanderwaal (2010) and Emotion Regulation Questionnaire by Gross and John (2003). Findings: The results showed that cognitive flexibility has a negative and significant relationship with general anxiety (r=-0.44, p<0.01) and social anxiety (r=-0.37, p<0.01) and between cognitive flexibility and adjustment There is also a positive and significant relationship with emotion (r=0.65, p<0.01). Also, a significant negative relationship was found between emotion regulation and pervasive anxiety (r=-0.42, p<0.01) and social anxiety (r=-0.38, p<0.01). The results of path analysis to examine the proposed model showed that emotion regulation plays a mediating role in the relationship between cognitive flexibility and general anxiety and social anxiety. Conclusion: According to the results, it can be said that emotion regulation as a component affecting generalized anxiety and social anxiety is affected by cognitive flexibility.