چکیده فارسی: هدف این پژوهش ترکیبی، مشکل شناسی دانش آموختگان پردیسهای دانشگاه فرهنگیان استان چهارمحال و بختیاری با رویکرد پاسخگویی به محیط بوده است. این مطالعه در مرحله اول(بخش کیفی) به کشف چالشها و در مرحله دوم (بخش کمّی) به اولویتبندی آنها پرداخته است. مشارکت کنندگان در بخش نخست پژوهش شامل 135نفر در شش گروه و در بخش دوم (مرحله کمی) شامل 125 نفر از دانش آموختگان دانشگاه بودند. ابزار گردآوری اطلاعات بر اساس فرم مقایسات زوجی چالشها تدوین شد. تحلیل انجام گرفته در مرحله نخست پژوهش به این سؤال که «مشکلات دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان کدام اند؟» پاسخ داد. در این مرحله تجزیه و تحلیل مصاحبهها با روش تحلیل مضمون انجام شد. یافتههای بخش کمی به این سؤال که «اولویت هر کدام از شاخصها به چه میزان است؟» پاسخ دادهاند. تجزیه و تحلیل دادهها در این مرحله با روش تحلیل سلسله مراتبی صورت گرفت. براساس نتایج حاصل از این مطالعه، مهمترین چالشهای دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان با رویکرد پاسخگویی به محیط به ترتیب عبارتاند از: حوزه نیروی انسانی، حوزه برنامه/ساختار و حوزه آموزشی/پژوهشی/فرهنگی. برای هر کدام از این سه حوزه، شاخصهایی معین شده که اولویت آنها در مجموعه چالشهای دانش آموختگان به ترتیب، اساتید، راهبران آموزشی، فرهنگ بومی، نیازسنجی، آموزشهای عملیاتی، محتوا، اجرا و مدیران تشخیص داده شده است. نتایج حاصل لزوم تدوین دستورالعمل و نظامنامههایی را در بخشهایی که دارای بیشترین اولویت در میان مشکلات دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان است نشان میدهد که در صورت انجام این مهم پاسخگویی به محیط میتواند تحقق پذیرد.
Identification of Problems faced by Graduates of Farhangian University Campuses in Chaharmahal and Bakhtiari Province
English Abstract: To improve any learning environment, its problems need to be identified. To do so at the Farhangian University campuses in the province of Chaharmahal and Bakhtiari Province, initially a group of 135 graduates consisting of 6 different subgroups were asked to identify the main challenges facing their university. Then another group of 125 graduates was tasked with the prioritization of the identified problems. A hierarchical analysis of the collected data lead to the conclusion that the most challenging aspects of this university are the areas of human resources, curriculum and structure, and the cultural/educational/scientific domain. More specifically, teachers, administrators, the local culture, needs assessment, teaching of practical matters, content, and implementation were the most challenging areas of difficulty. Hence, it is necessary to author a set of directives in the identified areas in order to make the organization responsive to its clients.
Keywords: Farhangian University , problem identification , environmental responsiveness , educational performance .